Abstract:
Ġnternet teknolojileri kamuoyunun davranıĢlarını etkileyen bir devrim
yaratmıĢtır. Tek yönlü iletiĢim kurmayı sağlayan geleneksel iletiĢim araçları, internet
teknolojilerinin geliĢimiyle yerini çift yönlü iletiĢimi mümkün kılan sosyal medyaya
bırakmıĢtır. Sosyal medya; ekonomiden sağlığa her alanda etki yaratan, topluluk
oluĢturan birincil araç haline gelmiĢtir. Bu durum, belediyelerin de bu etkileĢim
ağına katılmasına yol açmıĢtır. Özellikle solunum ve temas yoluyla bulaĢabilen
COVID-19 pandemisiyle temassız iletiĢim yöntemlerine yönelim daha çok artmıĢtır.
Virüsün yayılımının azalması ve kontrol altına alınması için uygulanan izolasyon
süreci gündelik yaĢamın online ortama adapte edilmesine yol açmıĢtır. ĠletiĢim
teknolojilerinin dijital ortama taĢınması yaĢanan izolasyon sürecine daha kolay
alıĢmayı mümkün kılmıĢtır. Ġzolasyon, Ģehirde yaĢayan halkın yazlık, köy gibi seyrek
yerleĢime sahip olan bölgelere göçmelerine neden olmuĢtur. Bu noktada
dijitalleĢmeyle birlikte gidilebilecek destinasyonlar araĢtırılarak, daha önce
deneyimlemiĢ kiĢiler ile iletiĢim kurmak ve gitmek istenilen yerler hakkında daha
çok bilgi edinebilmek mümkün olmuĢtur. Belediyeler artan turist sayısıyla birlikte
COVID-19 ile ilgili tedbirleri hatırlatıp, güncel bilgileri sunmak ve farkındalık
oluĢturma görevlerini üstlenmelidir. Bu noktada yaĢanan kriz sürecini baĢarıyla
yönetebilmek için dijital ortama ihtiyaç duyulmuĢ, fiziksel ortamın dıĢında geniĢ
kitlelere ulaĢabilmek, bilgilendirmek, istekler, ihtiyaçlar ve Ģikayetlerinden sorumlu
olan belediyelerin sosyal medyayı kullanmalarının önemi ortaya çıkmıĢtır.
Pandemide güncel, profesyonel, çekici ve uluslararası arena da herkes tarafından
anlaĢılabilir içeriklerin oluĢturulması gerekmektedir. Sosyal medyanın sunduğu
içerik oluĢturma çeĢitliliğinden faydalanarak, hashtag, konum, reels özelliklerini
kullanıp daha çok kiĢiye ulaĢmak mümkündür. Pandeminin neden olduğu kriz
vi
sürecinde doğru ve açık bir iletiĢim ortamı yaratmak gerekmektedir. Yerel
yönetimler tarafından atılan adımlar gerek sosyal belediyecilik anlayıĢı gerekse
ekonomik kalkınma açısından fırsat sunmaktadır. Kısıtlamaların etkisiyle her alanda
ekonomik yönden zor bir sürecin yaĢanması da kaçınılmazdır. En büyük zorluğu
yaĢayan sektörlerden biri de kuĢkusuz turizm sektörüdür. Bu noktada turistik
alanlarda alınan önlemler, güncel bilgiler, virüse karĢı alınmıĢ tedbirler çerçevesinde
yapılan konser, tiyatro gibi çeĢitli iletiĢim çalıĢmalarını profesyonel bir Ģekilde yerli
ve yabancı turistlerin ilgisini çekecek içerikler ile duyurmak çok önemlidir. Bu
kapsamda yazlık beldeler Datça ve Bodrum Belediyelerinin resmi Instagram
hesaplarından 2020 yılı boyunca paylaĢtığı 12 aylık içerikleri karĢılaĢtırmalı olarak
içerik analizi yöntemiyle incelenmiĢtir. Belediyelerin COVID-19 pandemisi
sürecinde yaĢanılan kriz ortamında, sosyal medya uygulaması olan Instagram
hesaplarını destinasyon pazarlaması unsurları çerçevesinde kriz iletiĢimine yönelik
tutumları ve halkla iliĢkiler stratejilerini sosyal medya paylaĢımlarına ne kadar
yansıttıkları araĢtırılmıĢtır.
AraĢtırma sonucunda Belediyelerin Instagram paylaĢımlarında COVID-19
pandemisi ile ilgili tetikleyici bir gündem yönetimi yapılmadığı fakat kayıtsız bir
tutum sergilemedikleri tespit edilmiĢtir. PaylaĢımlar karĢılaĢtırıldığında Bodrum
Belediyesi, Datça Belediyesi‟ne oranla nicelik ve nitelikte büyük oranda daha
başarılıdır.