Abstract:
Bu araştırmanın amacı, okul öncesi eğitim kurumuna devam eden 5-6 yaş
çocukların dijital oyun oynama sıklıklarının kelime dağarcıklarını yordama düzeyinin
incelenmesidir. Araştırmada, nicel araştırma yöntemi genel tarama modellerinden
ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın örneklem grubu, Denizli İli
Merkezefendi İlçesi’nde bulunan bir bağımsız anaokuluna devam eden 5-6
yaşlarındaki 109 çocuktan oluşmaktadır. Araştırma için öncelikle ebeveynlerden
araştırmacılar tarafından hazırlanan “Okul Öncesi Eğitim Kurumuna Devam Eden 5-
6 Yaş Çocukların Dijital Oyun Oynama Sıklıklarının Belirlenmesi Formu” nu
doldurmaları istenmiştir. Çocukların, dijital oyun oynama sıklıklarına göre
gruplandırılmasının ardından dil becerilerini belirlemek amacıyla “Peabody Picture
Vocabulary Test (Peabody Resim Kelime Testi)” veri toplama aracı olarak
kullanılmıştır. Ardından çocukların; yaş, cinsiyet, dijital oyunu kimin/kimlerin
rehberliğinde oynadığı, dijital oyun oynamak için tercih ettikleri dijital araç, hafta içi
ve hafta sonu dijital oyun oynama sıklıklarının kelime dağarcıklarını yordama düzeyi
incelenmiştir. Araştırmanın sonucunda, söz konusu bağımsız değişkenler arasında
anlamlı ilişkilerin olduğu görülmüştür. Değişkenler birlikte çocukların kelime
dağarcığı puanlarının varyansını %62 düzeyinde açıklamaktadır. Standardize edilmiş
regresyon katsayısına göre, yordayıcı değişkenlerin çocukların kelime dağarcıkları
üzerindeki göreli önem sırası hafta sonu dijital oyun oynama sıklığı ve hafta içi dijital
oyun oynama sıklığı şeklindedir. Sadece hafta içi ve hafta sonu dijital oyun oynama
sıklığının çocukların kelime dağarcıkları üzerinde anlamlı bir yordayıcı olduğu tespit
edilmiştir. Ancak diğer değişkenlerin çocukların kelime dağarcıkları üzerinde önemli
bir etkiye sahip olmadığı söylenebilir