Abstract:
Bu araştırmanın temel amacı, doğa temelli etkinliklerin okul öncesi eğitim
kurumuna devam eden 60-72 aylık çocukların sosyal becerilerine etkisinin
incelenmesidir. Aynı zamanda araştırmanın doğa temelli eğitim ve etkinlikler ile ilgili
öğretmen ve anne görüşleri ile desteklenmesi amaçlanmaktadır. Bu bağlamda
araştırma nicel araştırma yöntemlerinden yarı deneysel desen benimsenerek
tasarlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu İstanbul Küçükçekmece’de bulunan bir
anasınıfına devam eden 60-72 ay grubu 17 deney, 17 kontrol grubu olmak üzere
toplam 34 çocuk oluşturmuş olup, deney grubu çocuklara hazırlanan doğa temelli
etkinlik planı sekiz hafta boyunca doğada uygulanmıştır. Araştırmanın diğer
boyutunda ise, gönüllülük esasına göre belirlenen sekiz öğretmen ve sekiz anne ile
görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Araştırmada veri toplama araçları olarak Okul Öncesi
Sosyal Beceri Değerlendirme Ölçeği (OSBED), Öğretmen Görüşme Formu ve
Ebeveyn Görüşme Formu kullanılmıştır. Araştırma sonucunda deney grubu çocukların
sosyal becerilerinde kontrol grubu çocukların sosyal becerilerine göre anlamlı bir artış
olduğu bulgusuna ulaşılmıştır. Okul öncesi öğretmen ve annelerle yapılan
görüşmelerin analizi sonucu ise, öğretmenlerin ailelerin olumsuz tutumları nedeniyle
doğa etkinliklerine sınırlı yer verdikleri görülmüştür. Annelerin ise, çocuklarının
katıldıkları doğa temelli eğitim uygulamasını olumlu buldukları, çocuklarının en fazla
sosyal gelişimleri üzerinde olumlu etkilerini gözlemledikleri, doğa temelli eğitim ile
ilgili kaygılarının azaldığı belirlenmiştir. Elde edilen sonuçlar ilgili literatür temelinde
ayrıntılı bir şekilde tartışılmış ve bu doğrultuda ebeveyn, öğretmen ve araştırmacılara
yönelik öneriler paylaşılmıştır.