Abstract:
Tasarım kavramı var olduğu çağlardan günümüze kadar gelişmiş ve bugün
sıklıkla kullandığımız birçok alanda hayatı kolaylaştırmak, görsel estetiği sağlamak ve
iletişim kurabilmek için temel bir ihtiyaç haline gelmiştir. Bu bağlamda bir tasarımın
oluşabilmesi için birtakım temel unsurlar gerekmektedir.
Devlet Opera ve Balesi’nin 2010’dan günümüze kadar olan afiş tasarımları esas
alınarak, afişlerin tasarım unsurları (renk, imge, hiyerarşi, denge, çizgi, biçim,
kontrast, vurgu, hareket, tekrar, negatif alan) bakımından analizi bu araştırmanın
konusunu oluşturmaktadır.
Bu çalışmada, 2010 yılından günümüze kadar olan afiş tasarımlarında kullanılan
tasarım unsurlarının analizi amaçlanmıştır. Bu araştırma, tasarım unsurlarının
önemini, Devlet Opera ve Balesi’nin afiş tasarımlarına etkilerini inceleyebilmek ve
zaman içerisinde tasarım unsurlarının afiş tasarımları üzerindeki gelişimini
görebilmek adına önem arz etmektedir.
Çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden “görsel (biçimsel) analiz” yöntemi
kullanılmıştır. Aynı zamanda bu araştırma yöntemi, sanat tarihçileri tarafından
eserlerin analiz edilmesinde kullanılmaktadır. Bu araştırma Devlet Opera ve
Balesi’nin 2010’dan günümüze kadar olan afişleri ile sınırlıdır.
Veri toplama sürecinde Devlet Opera ve Balesi’nin 2010 yılından günümüze
kadar olan eserlerin afişleri toplanmış ve her yıla ait tesadüfi yöntemle 3 eser afişi
seçilerek tasarım unsurları bakımından analizi yapılmıştır.
Sonuç olarak, 2010 yılına ait afiş bulunamamıştır. 2011 yılından itibaren
incelenen afiş tasarımlarında çoğunlukta olarak çizgi ve tekrar unsurunun
kullanılmadığı görülmüştür. 2019 yılından itibaren incelenen afiş tasarımlarında ise
tek bir tasarım üzerinden devam edildiği, görsellikten çok tipografinin ön plana çıktığı
görülmüştür