dc.description.abstract |
Bu araştırmanın amacı Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenlerinin İş Stresinin
Yaşam Memnuniyeti ve İş Doyumuna Olan Etkisinin bazı demografik
değişkenlerle birlikte incelenmesidir. Araştırma ilişkisel tarama modelinin
kullanıldığı betimsel bir araştırmadır. Araştırmanın örneklemi, İstanbul ili Avrupa
yakası merkez ilçelerinden seçilen 98 kadın 217 erkek olmak üzere toplam 315
Beden Eğitimi ve Spor öğretmeninden oluşmaktadır. Örneklemin belirlenmesinde
uygun örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Araştırmada Beden Eğitimi ve Spor
öğretmenlerinin iş stres düzeylerini belirlemek Özdayı (1990), A. Furnham ve M.
Payne’nin ortaöğretim öğretmenlerine uyguladıkları is stresi ölçeğini Türkçe’ye
çevirmiş, Türk toplumundaki sorunlara uygun birkaç madde ilave ederek yeniden
düzenlemiştir. Bu araştırmada kullanılan 41 maddelik is stresi ölçeği, iş tatmin
düzeylerini belirlemek için Akkamış (2010) tarafından Türkçeye uyarlanan 20
maddelik “Minesota İş Tatmin Ölçeği”, Akın ve Yalnız (2015) tarafından
Türkçeye uyarlanan 20 maddelik “Yaşam Memnuniyeti Ölçeği” kullanılmıştır.
Verilerin analizi SPSS 25 programı kullanılarak yapılmıştır. Beden eğitimi
öğretmenlerinin iş stresi, yaşam memnuniyeti ve iş doyumu düzeylerinin yaş,
mezun olunan bölüm, gelir düzeyi, çalışma süresi, kurumda çalışma süresi ve
çalışılan okul düzeyi tek yönlü varyans analizi (ANOVA) ile; cinsiyet, eğitim
durumu, çalışılan okul türü t-testi ile analiz edilmiştir. Değişkenler arasındaki
ilişkilerin belirlenmesi amacıyla Pearson Momentler Çarpım Korelasyon
Katsayısı kullanılmıştır. Anlamlılık düzeyi p<0,05 olarak alınmıştır. Sonuç olarak
iş stresi ve iş doyumu ölçeği alt boyutlarından dışsal doyum düzeyi eğitim
durumuna göre anlamlı düzeyde farklılık göstermektedir. Çalışma sürelerine göre
anlamlı düzeyde farklılık göstermektedir. Okul türüne göre anlamlı düzeyde
v
farklılık gösterirken iş stresi, toplam iş doyumu ve içsel doyum alt boyutu okul
türüne göre anlamlı düzeyde farklılık göstermemektedir. İş stresi ve içsel doyum
okul kademesine göre anlamlı düzeyde farklılık gösterirken yaşam memnuniyeti,
toplam iş doyumu ve dışsal doyum düzeyi okul kademesine göre anlamlı düzeyde
farklılık göstermemektedir. Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenlerinin iş stresi
düzeylerinin işten alınan doyumla arasında istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki
vardır |
tr_TR |