dc.description.abstract |
Okul öncesi dönem, çocukların eğitim hayatına adım attıkları ilk kurumlardır.
Bu nedenle bu kurumlarda alacakları eğitimler hayatlarının geri kalan kısmını
doğrudan etkilemektedir. Bu kurumlarda çocuklara eğitim verenler ise okul öncesi
öğretmenliği eğitimini almış kişilerdir. Bu bağlamda ilgili öğretmenlerinin öz
yeterlilik inançları ve algıları çocuklara sunacakları eğitim açısından son derece
önemlidir. Bu çalışmada okul öncesi öğretmen adaylarının öz yeterlilik inançları ve
bu inançlar bağlamında taşıdıkları algı araştırılmaya çalışılmıştır. Araştırma bir nicel
çalışmadır. Araştırmada verilerinin toplanmasında “Okul Öncesi Öğretmenlerinin Öz
Yeterlik İnançları Ölçeği” ve ölçekle birlikte eş zamanlı olarak uygulanan “Okul
öncesi eğitim benim için …………….. gibidir. Çünkü
…………………………………” şeklinde bir algı formu kullanılmıştır. Araştırmaya
200 öğretmen adayı katılmıştır. Araştırmada elde edilen bulgulara bakıldığında
öğretmen adaylarının öz yeterlilik inançlarının yüksek düzeyde olduğu tespit
edilmiştir. Bu bilgiye ek olarak öğretmen adaylarının öz yeterlikleri ile yaş, cinsiyet,
öğrenim görülen okul türü, sınıf düzeyi, akademik not ortalaması ve bu bölümün
seçilme nedenleri arasında bazı alt boyutlarda anlamlı farklılıklar tespit edilmiştir.
Bu bilgilere ek olarak öğretmen adaylarının “okul öncesi öğretmenliğe”
yönelik taşıdıkları öz yeterlilik inançları ve bu inançlar bağlamında oluşan
algılarından elde edilen bulgularda ise en fazla metaforun “Olumlu Duygu” teması
bağlamında üretildiği tespit edilmiştir. Öğretmen adaylarının hem okul öncesi
öğretmenliğe yönelik öz yeterlik inançlarının yüksek olması hem de üretilen
metaforların “Olumlu duygu” temasında fazla olması öğretmenlerin öz yeterlilikleri
ile algıları arasında bir ilişki olduğunu göstermektedir |
tr_TR |