dc.description.abstract |
Bu araştırma, yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde yaratıcı drama kullanımı
üzerine öğretmen tutumlarının incelenmesi amacıyla gerçekleştirilmiştir.
Araştırmanın çalışma grubunu 2021-2022 öğretim yılında çeşitli illerdeki TÖMER
merkezleri, MEB, PİKTES, Yunus Emre Enstitüsü, Maarif Vakfı ve özel kurumlarda
yabancı dil olarak Türkçe öğreten 144 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırma, nicel
araştırma yöntemlerinden tarama modeli ile desenlenmiştir. Bu çalışmada veriler,
Gülbahar ve Saylan (2019) tarafından geliştirilen “Yaratıcı Drama Yönteminin Etkisi
ile İlgili Tutum Ölçeği” ve araştırmacı tarafından hazırlanan “Demografik Bilgi
Formu” aracılığı ile elde edilmiştir. Toplanan verilerin analiz edilmesi ve
yorumlanması için SPSS21 paket programı kullanılmıştır. Türkçenin yabancı dil
olarak öğretiminde yaratıcı drama kullanımı üzerine tutumlarının düzeylerini
belirlemek ve tutumlarını çeşitli değişkenler açısından incelemek için parametrik
testler grubunda bulunan t- testi ve tek yönlü varyans analizinden (ANOVA)
yararlanılmıştır. Elde edilen bulgulara bakıldığında yabancı dil olarak Türkçe
öğretmenlerinin ölçeğin genelinden aldıkları ortalama puanlara göre incelendiğinde
yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde yaratıcı drama kullanımı üzerine tutumlarının
“yüksek” düzeyde olduğu sonucuna ulaşılmaktadır. Yabancı dil olarak Türkçe
öğretiminde yaratıcı drama kullanımı üzerine öğretmenlerin demografik bilgileri
arasındaki ilişkiye bakıldığında ise cinsiyet, eğitim düzeyi, mezun olunan bölüm,
yabancı dil olarak Türkçe öğretimi sertifikasının olup-olmama durumu, yabancı dil
olarak Türkçe öğretimi üzerine drama eğitimi alıp-almama durumu, yaratıcı drama
eğitimi aldıkları kurum arasında istatistiksel olarak anlamlı ilişki yokken, mesleki
deneyim, çalışılan kurum, yabancı dil olarak Türkçeyi yaratıcı drama yöntemiyle
öğretme durumu gibi değişkenlere göre ise istatistiksel olarak anlamlı farklılık tespit
edilmiştir. Bu bulgular ışığında araştırmanın sonuçları dikkate alınarak çeşitli
öneriler sunulmuştur. |
tr_TR |