Abstract:
Bu araĢtırmanın amacı üniversite öğrencilerinin örseleyici çocukluk
yaĢantılarının ve bağlanma stillerinin borderline kiĢilik özellikleriyle ile
iliĢkisinin incelenmesidir. Borderline KiĢilik Envanterinden alınan sonuçlara göre
borderline kiĢilik özellikleri mevcut olan kiĢilerin bağlanma stillerini, çocukluk
çağı olumsuz yaĢantılarını ölçmek ve borderline kiĢilik özellikleri olmayan kiĢiler
ile iliĢkilerin anlamlı bir düzeyde farklarını incelemek araĢtırmanın temel
problemidir. Bununla birlikte bağlanma stillerinin, Örseleyici çocukluk
yaĢantıları ve borderline kiĢilik özellikleri arasındaki aracı etkisine bakılacaktır.
AraĢtırma Ġstanbul da Üniversite okuyan 18-24 yaĢ arası 180‟i (%44.8) erkek,
222‟si (%55.2) kadın toplam 402 öğrenci ile gerçekleĢtirilmiĢtir. AraĢtırma
kapsamında “Demografig Bilgi Formu”,“Çocukluk Çağı Olumsuz YaĢantılar
Ölçeği(ÇÇOYÇ)”, “Borderline KiĢilik Envanteri” ve “ĠliĢki Ölçekleri Anketi”
kullanılmıĢtır. Ġstatiksel veriler SPSS 25 programına aktarılmıĢ ve elde edilen
verilere dönük analizde. “Pearson Korelasyon analizi”, “ANOVA”, “bağımsız
örneklemler T Testi” yapılmıĢtır. Aracı rol analizi için PROCESS 3.5 Makrosu
kullanılmıĢtır. Yapılan çalıĢmada Çocukluk çağı olumsuz yaĢantılarının
borderline kiĢilik özellikleri ile iliĢkisi açısından anlamlı ve pozitif düzeyde
iliĢkisi bulunmuĢtur. Aynı Ģekilde bağlanma tarzlarının çocukluk çağı olumsuz
yaĢantıları ile borderline kiĢilik bozukluğu arasındaki kısmi aracı rolü
saptanmıĢtır. Örseleyici çocukluk yaĢantıları yetiĢkinlik dönemlerinde
psikopatolojilere neden olabileceğinden, örseleyici yaĢam öyküsü bulunan
çocukların uzman bir kiĢi tarafından desteklenerek becerilerinin ve
yetkinliklerinin geliĢtirilmesi ve örseleyici çocukluk yaĢantılarını önlemeye
yönelik çalıĢmalar önemlidir. Bu sebeple ailelerin ve kurumların bu konuda
bilinçlendirilmesi ve farkındalığın artırılması gerekmektedir.