Abstract:
Çağdaş grafik tasarım çalışmaları, tüm dünyada sayısal teknolojilerin olanakları ile yapılıyor gibi
görünmektedir. Masaüstü yayıncılık yazılımları, grafik tasarımcının vazgeçilmezi haline gelmiş olmasına
rağmen zaman zaman tasarlanan çalışmanın doğasının da gerektirdiği durumlarda geleneksel baskı
teknolojilerinden yararlanıldığı görülmektedir.
Bu çalışmada, halen Güzel Sanatlar Fakültelerinin Grafik Bölümleri ve Grafik Sanatlar Anasanat
Dallarında ders olarak okutulan Yüksek Baskı, Çukur Baskı, İpek Baskı ve Taş Baskı derslerinin günümüz
grafik tasarımındaki yeri tartışılacaktır. Çalışmada bu tekniklerin, masaüstü yayıncılık, ambalaj tasarımı
ve promosyon ürünleri alanlarında kullanımlarına örnekler üzerinden dikkat çekilerek yaratıcılık
anlamındaki faydalarının ortaya konması amaçlanmaktadır.
Geleneksel baskı tekniklerinin günümüz sayısal teknolojileri karşısında kendisine yer bulamayacağı
iddiasının geçerli olup olmadığı çalışmanın problemini oluşturmaktadır. Bu tekniklerin çağdaş
masaüstü yayıncılık, ambalaj tasarımı ve promosyon ürünleri örnekleri üzerinden yaratıcılık anlamında
alana ve tasarımcıya katkılarının olup olmadığı değerlendirilecektir.