ilişkisine yönelik anlayışlarının incelenmesi amaçlanmıştır. Nitel durum
çalışması yöntemi ile yürütülen araştırmanın çalışma grubunu, bir
üniversitenin fen bilgisi öğretmenliği bölümünde öğrenim gören 3. sınıf
öğrencileri oluşturmuştur. Veriler açık uçlu sorulardan oluşan bir form
aracılığı ile toplanmıştır. İçerik analizi sonrasında “rastlantı kavramı” ve
“bilim ile rastlantı ilişkisi” temaları altında bulgular tanımlanmıştır.
Bulgular ışığında çalışmadan elde edilen sonuçlar incelendiğinde, fen
bilimleri öğretmen adaylarının bir yönlendirme olduğunda bilim ile
rastlantı arasında bir ilişki olduğunu düşündükleri, bir yönlendirme
olmadığında ise çok azının “rastlantı” kavramını bilim ile
* Bu çalışma, birinci yazarın yüksek lisans tezinden türetilmiş olup Aksaray Üniversitesi
Bilimsel Araştırma Projeleri Koordinasyon Birimi tarafından 2018-027 no.lu proje
kapsamında desteklenmiştir.
1 Öğretmen, MEB Aksaray Nurgöz Ortaokulu,
[email protected],
ORCID: 0000-0002-1234-0008 2 Doç. Dr., Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Matematik ve Fen
Bilimleri Eğitimi Bölümü,
[email protected], ORCID: 0000-0002-5108-4801 3 Doç. Dr., Aksaray Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi
Bölümü,
[email protected], ORCID: 0000-0002-4210-7733
Makale geliş tarihi / received: 07.09.2021
Makale kabul tarihi / accepted: 27.09.2021
DOI: 10.17932/IAU.EFD.2015.013/efd_v07i2002
Araştırma Makalesi
Fen Bilimleri Öğretmen Adaylarının Bilim ile Rastlantı İlişkisi Hakkındaki Anlayışlarının
İncelenmesi
264
ilişkilendirebildikleri ifade edilebilir. Öğretmen adaylarının bir kısmının
hem açıklama hem de örneklendirme açısından bu ilişkiyi yeterli düzeyde
ve yeterli bir kavramsal bağlantı ile kuramadıkları, daha büyük bir
kısmının ise biçimsel olarak yeterli açıklamalar yapmalarına rağmen söz
konusu ilişkiyi kavramsal açıdan uygun kuramadıkları görülmektedir.
Veriler ışığında bu durumun nedeni, öğretmen adaylarının bilim tarihine,
bilimsel içerik bilgisine ve bilimin doğasına yönelik kavramsal
eksikliklere veya yanılgılara sahip olması olarak açıklanabilir