Abstract:
Okul öncesinde fen eğitimi, çocukların sadece bilişsel gelişimlerini değil
aynı zamanda diğer gelişim alanlarını da geliştirmeyi ve desteklemeyi
amaçlamaktadır. Bu gelişim alanlarından birisi de dil gelişimidir. Okul öncesi
dönemde gerçekleştirilen fen eğitiminde dil gelişimini destekleyen en etkili
yöntem fen eğitimi etkinlikleri esnasında öğretmenin çocuklara sordukları
fen sorularıdır. Bu araştırmanın amacı, okul öncesi öğretmenlerinin fen
etkinliği esnasında çocuklara yönelttikleri soru türlerini ortaya çıkartmaktır.
Araştırmada temel nitel araştırma yöntemi kullanılmıştır. 2015-2016
eğitim öğretim yılı bahar yarıyılı içerisinde uygulanmış olup, araştırmanın
çalışma grubunu 73 okul öncesi öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırma
sonucunda, okul öncesi öğretmenlerinin çoğunun fen eğitiminin önemine
inandığı, fakat etkinlik esnasında çocuklara sordukları fen sorularına çok
az bir oranda dikkat ettiği sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca öğretmenlerin
fen soruları incelendiğinde, toplam soru sayısının %77’sinin açık uçlu,
%23’ünün ise kapalı uçlu sorulardan oluştuğu tespit edilmiştir. Bilişsel
düzeyde sorular analiz edildiğinde ise soruların %87,6’sının düşük bilişsel
düzeyde, %12,4’ünün ise yüksek bilişsel düzeyde olduğu bulunmuştur