Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11547/5381
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorFizee Fizee, Salwa Tariq-
dc.date.accessioned2020-01-23T08:19:37Z-
dc.date.available2020-01-23T08:19:37Z-
dc.date.issued2019-09-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11547/5381-
dc.description.abstractThis thesis strives to illuminate specifically the issue of women’s fury and madness. There will be an investigation of the reason behind their fury or madness throughout the analysis of a number of African American fictional texts. There is a focus on African American and African fiction, which shows the pain of black women and the double oppression of their communities. In African American literature, tracing the memories of slavery, racial problems and their negative impacts on female and their psyche, can be helpful to comprehend well the journey of fury, madness and trauma of these women. Indeed, studying fury, madness, and trauma may seem like an odd choice when studying African American literature. Nevertheless, the motives of fury, madness, and trauma will be discussed in detail in selected fictional texts of two African American writers, Toni Morrison, and Gayl Jones. Morrison's Beloved and The Bluest Eye; Gayl Jones's Corregidora, Eva's Man and a short story from her collection The White Rat, will be the main texts to investigate these motives. Throughout the analysis of the chosen texts, there is a focus on some notions like voice, memory, and sexual interact to stimulate processes of healing and self-definition. There will be an exploration of trauma, silence, daughter-parents’ relationships and resistance in order to reveal the protagonists’ psyche. Throughout the psychological development of these female characters, there is an argument on how they can burst their silence and burst their fury. However, this thesis is dealing with women anger, fury and madness in African American fiction; therefore, it is necessary to have a background of the African American female problems. These black women struggle to survive as human beings rather than animals. It also follows a phenomenological approach when it comes to investigating the ways in which each one of the protagonists deal with and respond to their individual and collective traumatic memories and stories. Finally, this thesis, in evaluating the different approaches used by each protagonist, brings into focus many of the ideas attached to Black Feminism, especially those related to the subject of voice, healing and self-definition. This thesis is not about man, it is about woman herself; She is the one who can say no even through castrating or killing. She is the one who can empower herself by using her power of fury. Fury is their way of accessing power. This thesis shows that these women are not going mad but furious. Sometimes they hurt themselves, sometimes they hurt others out of their monstrously anger. These women may turn to be furious, dangerous and monsters if they would not give the chance to breath.tr_TR
dc.language.isoentr_TR
dc.publisherISTANBUL AYDIN UNIVERSITY INSTITUTE OF SOCIAL SCIENCEStr_TR
dc.subjectBlack Womentr_TR
dc.subjectSlaverytr_TR
dc.subjectRacismtr_TR
dc.subjectFurytr_TR
dc.subjectTraumatr_TR
dc.subjectBursting Silencetr_TR
dc.subjectÖfketr_TR
dc.subjectDeliliktr_TR
dc.subjectTravmatr_TR
dc.subjectSessizlik Patlamasatr_TR
dc.titleFURY OR MADNESS! BURSTING THE SILENCE IN GAYL JONES AND TONI MORRISON’S SELECTED FICTIONtr_TR
dc.typeThesistr_TR
dc.description.abstractolBu tez özellikle kadınların öfke ve delilik meselesini aydınlatmaya çalışmaktadır. Birkaç Afrikalı Amerikan kurgusal metnin analizi boyunca öfke veya deliliğin arkasındaki nedenlerin bir incelemesi yapılacaktır. Zenci kadınların acısını ve topluluklarının çifte baskısını gösteren Afrikalı Amerikan ve Afrika kurgularına odaklanmaktadır. Afrika kökenli Amerikalı literatüründe köleliğin hikayelerini, ırksal sorunları, kadın ve ruhları üzerindeki olumsuz etkilerini izleyerek bu kadınların öfke, delilik ve travma yolculuğunu iyi anlamak için yardımcı olabilir. Gerçekten de, öfke, delilik ve travma araştırması, Afrika kökenli Amerikalı edebiyatını okurken garip bir seçenek gibi görünebilir… Bununla birlikte, öfke, delilik ve travma nedenleri, iki Afrikalı Amerikalı yazarın, Toni Morrison ve Gayl Jones'un seçilmiş kurgu metinlerinde detaylı olarak tartışılacaktır. Morrison'ın Sevgili ve En Mavi Göz; Gayl Jones'un Corregidora'sı, Eva'nın Adam'ı ve Beyaz Fare adlı koleksiyonundan kısa bir hikaye, bu motifleri araştıran ana metinler olacak. Seçilen metinlerin analizi boyunca, şifa ve kendini tanımlama süreçlerini teşvik etmek için ses, hafıza ve cinsel etkileşim gibi bazı kavramlara odaklanmaktadır. Kahramanların ruhunu açığa vurmak için travma, sessizlik, kız anne-baba ilişkileri ve direnişin araştırılacak. Burada kadın karakterlerin psikolojik gelişimi boyunca, sessizliklerini ve öfkelerini nasıl patlatabilecekleri konusunda bir tartışması verilmektedir. Bununla birlikte, bu tez, Afrikalı-Amerikalı kurgularında kadın öfke, öfke ve delilik ile ilgilidir; bu nedenle, Afrikalı-Amerikalı kadın sorunlarının bir geçmişine bakmak gerekmektedir. Bu zenci kadınlar hayvanlardan ziyade insanlar olarak hayatta kalmak için mücadele ediyor. Bununla birlikte, travma ve sessizliğin kahramanları her biri üzerindeki etki araştırılmaktadır. Ayrıca, kahramanların her birinin, bireysel ve kollektif travmatik hikayeleri ve hikayelerini ele alma ve bunlara yanıt verme yöntemlerini araştırmaya gelince, fenomenolojik bir yaklaşımı izlenilmektedir. Son olarak, bu tez, her kahraman tarafından kullanılan farklı yaklaşımların değerlendirilmesinde, Siyah Feminizm ekli düşüncelerin çoğunu, özellikle ses, şifa ve öz-tanım konusuyla ilgili olanlar üzerinde durmaktadır. Bu tez erkekle ilgili değil, kadının kendisiyle ilgili; Kasten ya da öldürerek bile hayır diyebilen kişi olmaktadır. Öfke gücünü kullanarak kendini güçlendirebilecek kişi olarak, öfke, iktidara ulaşma biçimleridir. Bu tez, bu kadınların delirmediklerini, öfkelenmediklerini gösteriyor. Bazen kendilerine zarar verir, bazen başkalarına canavarca kızgınlıklarından zarar verdiklerinden bahsetmektedir. Bu kadınlar nefes alma şansı vermezse öfkeli, tehlikeli ve canavarlar olabilmektedirler.tr_TR
dc.publisher.firstpagenumber1tr_TR
dc.publisher.lastpagenumber136tr_TR
dc.identifier.bibliographictagFizee Fizee, Salwa Tariq, FURY OR MADNESS! BURSTING THE SILENCE IN GAYL JONES AND TONI MORRISON’S SELECTED FICTION(2019), ISTANBUL AYDIN UNIVERSITY INSTITUTE OF SOCIAL SCIENCEStr_TR
Appears in Collections:Tezler -- Thesis

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
10306795.pdf1.05 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.