Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11547/5374
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorParirou, Peiman-
dc.date.accessioned2020-01-23T07:39:00Z-
dc.date.available2020-01-23T07:39:00Z-
dc.date.issued2019-03-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11547/5374-
dc.description.abstractThe current thesis focuses on how magic realist fiction amplifies the voice of the oppressed and marginal. To do so, two magic realist novels, one Hundred Years of Solitude by Gabriel Garcia Marquez and the House of the Spirits by Isabel Allende were chosen. After analyzing the nature of magic realism as an innovatıve mode of literary expression, the study discusses the amplification of the voice colonized working class and women in these two Latin American novels. We understand from the study that these writers, by using magic realism try to uncover the hidden dynamic of oppression under the capitalism, colonial and patrıarchal system. According to the study we understand that two writers have different worldviews emphasizing on oppression. Marquez as the leading writer of the mode accentuates on oppression of the colonized and working classes ignoring the oppressed and marginal women. Consequently, Isabel Allende as the representative of new generation of magic realist novelists realizes the need for amplification of the voice of the oppressed women. Protesting to Marquez man-centered novel, Allende creates a feminocentric novel in which the central characters are women who have been silenced in the history of Latin America. She protests to the model writer for ignoring significant part of the society. With her woman centered novel, Allende emphasizes on potentiality of magic realism as an appropriate mode of literary expression for diverse oppressed and marginal groups. These two novels having many features in common focus on different silenced voices. By replacing masculine narrative of Marquez by her feminine narrative, Allende tries to deconstruct the patriarchal narrative that prevails magic realism mode in general. The concluding note about the study is that, international recognition, success and popularity of the mode in amplification of the voice of the oppressed and marginal, can be a model for other minorities and oppressed groups in different cultural and geographical communities. They may apply new literary mode of literary expression in accordance to their cultural, ethnic and geographical features. The focal point here is that, always there can be fresh ways of expression rather than the dominating one. Magic realism seems to prove the point.tr_TR
dc.language.isoentr_TR
dc.publisherISTANBUL AYDIN UNIVERSITY INSTITUTE OF SOCIAL SCIENCEStr_TR
dc.subjectMagic realismtr_TR
dc.subjectOppressiontr_TR
dc.subjectMarginaltr_TR
dc.subjectColonialismtr_TR
dc.subjectLatin Americatr_TR
dc.subjectSocialismtr_TR
dc.subjectSihirli gerçekçiliktr_TR
dc.subjectBaskıtr_TR
dc.subjectMarjinaltr_TR
dc.subjectSömürgeciliktr_TR
dc.subjectLatin Amerikatr_TR
dc.subjectSosyalizmtr_TR
dc.titleMAGIC REALISM, AMPLIFICATION OF THE VOICE OF THE OPPRESSED AND MARGINAL GABRIEL GARCIA MARQUEZ: ONE HUNDRED YEARS OF SOLITUDE ISABEL ALLENDE: THE HOUSE OF THE SPIRITStr_TR
dc.typeThesistr_TR
dc.description.abstractolMevcut tez sihir realist kurgunun ezilen ve marjinalin sesini nasıl güçlendirdiğine odaklanmaktadır. Bunu yapmak için, Gabriel Garcia Marquez'in Yüz Yıllık Yalnızlık ve Isabel Allende'nin Ruhların Evi olarak iki sihirli gerçekçi roman seçildi. Sihir gerçekçiliğinin doğasını, yenilikçi bir edebi anlatım biçimi olarak analiz ettikten sonra, bu iki Latin Amerika romanında sömürgeleştirilen ses sınıfının ve kadınların güçlendirilmesini tartışıyor. Bu yazarların, sihir gerçekçiliğini kullanarak kapitalizm, sömürgeci ve ataerkil sistem altındaki baskısının dinamiklerini ortaya çıkarmaya çalıştıklarını anlıyoruz. Çalışmaya göre, iki yazarın baskıya vurgu yapmada farklı dünya görüşlerinin olduğunu biliyoruz. Modun önde gelen yazarı olan Marquez, ezilen ve marjinal kadınları görmezden gelen sömürge ve işçi sınıflarının baskısına vurgu yapar. Sonuç olarak, Isabel Allende sihirli realist yazarlar yeni nesil temsilcisi olarak ezilen kadınlar ses amplifikasyon ihtiyacını anlar. Marquez'in erkek merkezli romanı protesto eden Allende, merkezi karakterlerin Latin Amerika tarihinde susturulmuş kadınlar olduğu feminosentrik bir roman yaratıyor. Toplumun önemli bir bölümünü tanımak için örnek yazarı protesto ediyor. Allende, kadın merkezli romanı ile, Magic Realism'in çeşitli ezilen ve marjinal grupları için uygun bir edebi ifade biçimi olarak potansiyelini vurguluyor. Ortak olarak birçok özelliğe sahip olan bu iki roman, farklı susturulmuş seslere odaklanır. Marquez'in erkeksi anlatısını kadınsı anlatı ile değiştirerek, Allende genel olarak sihir gerçekçiliği moduna hakim olan ataerkil anlatının yapısını kaldırmaya çalışır. Çalışma hakkındaki son not, toplumun ezilen ve marjinal kesimlerinin sesinin güçlendirilmesinde modun uluslararası kabul görmesi, başarısı ve popülaritesinin, farklı kültürel ve coğrafi topluluklardaki diğer azınlıklar ve ezilen gruplar için bir model olabileceğidir. Kültürel, etnik ve coğrafi özelliklerine göre yeni bir edebi ifade biçimi uygulayabilirler. Buradaki odak noktası, egemen olandan ziyade her zaman taze ifade biçimlerinin olabileceğidir. Sihir gerçekçiliği bu konuyu kanıtlıyor gibi görünüyor.tr_TR
dc.publisher.firstpagenumber1tr_TR
dc.publisher.lastpagenumber126tr_TR
dc.identifier.bibliographictagParirou, Peiman, MAGIC REALISM, AMPLIFICATION OF THE VOICE OF THE OPPRESSED AND MARGINAL GABRIEL GARCIA MARQUEZ: ONE HUNDRED YEARS OF SOLITUDE ISABEL ALLENDE: THE HOUSE OF THE SPIRITS(2019), ISTANBUL AYDIN UNIVERSITY INSTITUTE OF SOCIAL SCIENCEStr_TR
Appears in Collections:Tezler -- Thesis

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
10293812.pdf1.11 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.