Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11547/2500
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorMurat, Mualla-
dc.contributor.authorDemir, Cihad-
dc.date.accessioned2019-06-29T11:09:13Z-
dc.date.available2019-06-29T11:09:13Z-
dc.date.issued2018-
dc.identifier.citation3tr_TR
dc.identifier.issn2458-7818-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11547/2500-
dc.description.abstractTürkçe Öğretimi Uygulama ve Araştırma Merkezlerinde (TÖMER) Türkçe öğrenen yabancı uyruklu öğrenciler, A1, A2, B1, B2, C1, C2 kurları ile dil kullanım ihtiyaçlarını giderebilir ve kendilerini rahatlıkla ifade edebilir ancak ülkede yaşayan bir Türk ile istenilen seviyede iletişim kuramazlar. Çünkü iletişimin alıcı-verici-ileti-kanal öğelerinde verilen ileti için öznenin donanımı ve bu donanımın içine de o ülkenin kültürü girer. Dilin anlam bilgisini oluşturan en ağırlıklı kısmı dilin kültür kısmıdır. Bununla birlikte dil bilgisinin bağdaşıklık konusu da Doğacıların ve Sözleşmecilerin ekolleri için önemli örnekler taşır. Yabancı uyruklu öğrencilerin bir Türk ile üst düzeyde iletişim kurabilmesi için anlambilim kavramı kapsamında sözcüklere, cümlelere ve metinlere yüklenen manaları anlayabilmesi gereklidir. Bu çalışma, literatür taraması yapılarak yabancı uyruklu öğrenciler için TÖMER derslerinde kullanılmak üzere eğiticilere Türkçedeki anlam zenginliği yetisini kazandırabilmek adına yapılmıştır. Çalışmadan elde edilen sonuçlara göre; Türkçedeki anlam zenginliğinin yabancılara aktarılabilmesi için bu alandaki uzman öğreticilerin ve akademisyenlerin bir araya gelmesi ve etkili bir program hazırlaması, C2 kurunun üzerinde sadece anlam için bir kur açılması ve hedef kitlenin seviyesine uygun bir içerikle öğretilmesi tespit edilmiştir.tr_TR
dc.language.isotrtr_TR
dc.publisherİstanbul Aydın Üniversitesi Aydın TÖMER Dİl Dergisitr_TR
dc.subjectAnlambilimtr_TR
dc.subjectTÖMERtr_TR
dc.subjectTürkçe Öğretimitr_TR
dc.subjectSemanticstr_TR
dc.subjectTÖMERtr_TR
dc.subjectTurkish Teachingtr_TR
dc.titleYabancılara Türkçe Öğretiminde Önemli Bir Konu: Türkçede Anlam Zenginliğitr_TR
dc.typeArticletr_TR
dc.description.abstractolForeign students studying Turkish at the Turkish and Foreign Language Research and Application Center (TÖMER) can meet their language needs with A1, A2, B1, B2, C1, C2 classes and can express themselves easily, but they cannot communicate with Turkish people in the desired level. Since the communication for the message given in the transmitterreceiver- message-channel items is the ability of the subject and the culture of that country in this ambiance, the most important part of the knowledge of the language is the part of culture. The most important part of the knowledge of the language is the part of culture. However, the coherence of linguistic knowledge also brings important examples for the associations of naturalists and contractarians. In order for foreign students to communicate with Turkish people on an advanced level, they need to be able to understand the characters, words and texts that are loaded in the context of semantics. This study was carried out in order to enable foreign students gain the ability of understanding the richness of meaning in Turkish language by making a literature search. According to the results obtained without working; it has been determined that the specialist teachers and academicians in this area should come together and prepare an effective program so that the richness of meaning in Turkish can be transferred to foreigners and that a curriculum is opened only for meaning on the C2 class and it is taught with appropriate content to the target level.tr_TR
dc.publisher.issue1tr_TR
dc.publisher.firstpagenumber91tr_TR
dc.publisher.lastpagenumber104tr_TR
dc.identifier.bibliographictagMurat, Mualla, Demir, Cihad, Yabancılara Türkçe Öğretiminde Önemli Bir Konu: Türkçede Anlam Zenginliği(2018), İstanbul Aydın Üniversitesi Aydın TÖMER Dİl Dergisitr_TR
Appears in Collections:İstanbul Aydın Üniversitesi Aydın TÖMER Dil Dergisi

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
tömer_p096-109.pdf290.58 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.