Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11547/2500
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | Murat, Mualla | - |
dc.contributor.author | Demir, Cihad | - |
dc.date.accessioned | 2019-06-29T11:09:13Z | - |
dc.date.available | 2019-06-29T11:09:13Z | - |
dc.date.issued | 2018 | - |
dc.identifier.citation | 3 | tr_TR |
dc.identifier.issn | 2458-7818 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11547/2500 | - |
dc.description.abstract | Türkçe Öğretimi Uygulama ve Araştırma Merkezlerinde (TÖMER) Türkçe öğrenen yabancı uyruklu öğrenciler, A1, A2, B1, B2, C1, C2 kurları ile dil kullanım ihtiyaçlarını giderebilir ve kendilerini rahatlıkla ifade edebilir ancak ülkede yaşayan bir Türk ile istenilen seviyede iletişim kuramazlar. Çünkü iletişimin alıcı-verici-ileti-kanal öğelerinde verilen ileti için öznenin donanımı ve bu donanımın içine de o ülkenin kültürü girer. Dilin anlam bilgisini oluşturan en ağırlıklı kısmı dilin kültür kısmıdır. Bununla birlikte dil bilgisinin bağdaşıklık konusu da Doğacıların ve Sözleşmecilerin ekolleri için önemli örnekler taşır. Yabancı uyruklu öğrencilerin bir Türk ile üst düzeyde iletişim kurabilmesi için anlambilim kavramı kapsamında sözcüklere, cümlelere ve metinlere yüklenen manaları anlayabilmesi gereklidir. Bu çalışma, literatür taraması yapılarak yabancı uyruklu öğrenciler için TÖMER derslerinde kullanılmak üzere eğiticilere Türkçedeki anlam zenginliği yetisini kazandırabilmek adına yapılmıştır. Çalışmadan elde edilen sonuçlara göre; Türkçedeki anlam zenginliğinin yabancılara aktarılabilmesi için bu alandaki uzman öğreticilerin ve akademisyenlerin bir araya gelmesi ve etkili bir program hazırlaması, C2 kurunun üzerinde sadece anlam için bir kur açılması ve hedef kitlenin seviyesine uygun bir içerikle öğretilmesi tespit edilmiştir. | tr_TR |
dc.language.iso | tr | tr_TR |
dc.publisher | İstanbul Aydın Üniversitesi Aydın TÖMER Dİl Dergisi | tr_TR |
dc.subject | Anlambilim | tr_TR |
dc.subject | TÖMER | tr_TR |
dc.subject | Türkçe Öğretimi | tr_TR |
dc.subject | Semantics | tr_TR |
dc.subject | TÖMER | tr_TR |
dc.subject | Turkish Teaching | tr_TR |
dc.title | Yabancılara Türkçe Öğretiminde Önemli Bir Konu: Türkçede Anlam Zenginliği | tr_TR |
dc.type | Article | tr_TR |
dc.description.abstractol | Foreign students studying Turkish at the Turkish and Foreign Language Research and Application Center (TÖMER) can meet their language needs with A1, A2, B1, B2, C1, C2 classes and can express themselves easily, but they cannot communicate with Turkish people in the desired level. Since the communication for the message given in the transmitterreceiver- message-channel items is the ability of the subject and the culture of that country in this ambiance, the most important part of the knowledge of the language is the part of culture. The most important part of the knowledge of the language is the part of culture. However, the coherence of linguistic knowledge also brings important examples for the associations of naturalists and contractarians. In order for foreign students to communicate with Turkish people on an advanced level, they need to be able to understand the characters, words and texts that are loaded in the context of semantics. This study was carried out in order to enable foreign students gain the ability of understanding the richness of meaning in Turkish language by making a literature search. According to the results obtained without working; it has been determined that the specialist teachers and academicians in this area should come together and prepare an effective program so that the richness of meaning in Turkish can be transferred to foreigners and that a curriculum is opened only for meaning on the C2 class and it is taught with appropriate content to the target level. | tr_TR |
dc.publisher.issue | 1 | tr_TR |
dc.publisher.firstpagenumber | 91 | tr_TR |
dc.publisher.lastpagenumber | 104 | tr_TR |
dc.identifier.bibliographictag | Murat, Mualla, Demir, Cihad, Yabancılara Türkçe Öğretiminde Önemli Bir Konu: Türkçede Anlam Zenginliği(2018), İstanbul Aydın Üniversitesi Aydın TÖMER Dİl Dergisi | tr_TR |
Appears in Collections: | İstanbul Aydın Üniversitesi Aydın TÖMER Dil Dergisi |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
tömer_p096-109.pdf | 290.58 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.