Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11547/2436
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorAltan, Beyza-
dc.date.accessioned2019-06-22T08:32:02Z-
dc.date.available2019-06-22T08:32:02Z-
dc.date.issued2019-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11547/2436-
dc.description.abstractBu araştırmanın amacı 15-18 yaş arasındaki öğrencilerin nomofobik özelliklere sahip olma durumları ile aleksitimi, bilinçli farkındalık ve üst biliş arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Araştırmanın örneklemini Samsun ilinde 5 farklı okulda, lise 1. 2. 3. ve 4. sınıfta öğrenim görmekte olan 800 öğrenci oluşturmaktadır. Katılımcıların 457’si (%57) kız, 339’u (%43) erkektir. 4 kişi ölçüm araçlarını uygun şekilde doldurmadığı için çalışmaya dahil edilmemiştir. Araştırmayla ilgili veriler Sosyodemografik Soru Formu, Nomofobi Ölçeği (NMP-Q), 20 Soruluk Toronto Aleksitimi Ölçeği (TAÖ20), Bilinçli Farkındalık Ölçeği (BİFÖ), Üst Biliş Ölçeği Çocuk ve Ergen Formu (ÜBÖ-ÇE) aracılığıyla toplanmıştır. Veriler SPSS v22.0ve SPSS Amos v22.0 istatistik programı kullanılarak analiz edilmiştir. Sıklık ve ortalama değerler hesaplanmıştır. Ölçekler arasındaki ilişki Pearson Momentler Çarpımı Korelasyon Testi ile analiz edilmiştir. Numerik değişkenler Bağımsız Örneklem T-Testi ile analiz edilmiştir. Bilinçli farkındalık ve üst bilişin, nomofobi ve aleksitimi arasndaki ilişkide aracı değişken olarak etkisini belirlemek için Yapısal Eşitlik Analizi kullanılmıştır. Aleksitimi, bilinçli farkındalık, üst biliş ve cinsiyet değişkenlerinin nomofobi düzeyleri üzerindeki yordayıcı etkisi Çoklu Doğrusal Regresyon Analizi ile incelenmiştir. İstatistiksel anlamlılık değeri p<0.05 ve p<0.001 olarak kabul edilmiştir. Araştırmanın sonuçlarına göre; kızların nomofobi, aleksitimi, üst biliş ve bilinçli farkındalık ölçeklerinden aldıkları puanlar erkeklere oranla anlamlı olarak daha yüksek bulunmuştur (p<0.001). NMP-Q puanları ile TAÖ-20 (r=0.227) ve ÜBÖ-ÇE (r=0.318) puanları arasında anlamlı düzeyde korelasyon tespit edilmiştir (p<0.001). Üst biliş ve bilinçli farkındalığın aracı değişken olarak nomofobi ve aleksitimi arasındaki ilişkiyi anlamlı olarak etkilediği belirlenmiştir (p<0.05). Çoklu doğrusal regresyon analizi sonuçlarına göre aleksitimi karakter özelliklerinin, bilinçli farkındalık düzeylerinin, üst biliş sorunlarının ve cinsiyetin nomofobi gelişimini anlamlı ölçüde yordadığı görülmüştür (p<0.001). Aleksitimi karakter özelliğine sahip olmanın, nomofobi üzerinde belirleyici etkisi olduğu belirlenmiştir. İyi düzeyde gelişmeyen bilinçli farkındalık ve üst biliş sisteminin, aleksitimi ve nomofobi arasındaki ilişkiyi anlamlı oranda etkilediği tahmin edilmektedir.tr_TR
dc.language.isotrtr_TR
dc.publisherİSTANBUL AYDIN ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜtr_TR
dc.subjectNomofobitr_TR
dc.subjectÜst Biliştr_TR
dc.subjectAleksitimitr_TR
dc.subjectBilinçli Farkındalıktr_TR
dc.subjectNomophobiatr_TR
dc.subjectMetacognitiontr_TR
dc.subjectAlexithymiatr_TR
dc.subjectMindfulnesstr_TR
dc.titleNOMOFOBİ İLE ALEKSİTİMİ ARASINDAKİ İLİŞKİDE BİLİNÇLİ FARKINDALIK VE ÜST BİLİŞİN ARACI ROLÜNÜN İNCELENMESİtr_TR
dc.typeThesistr_TR
dc.description.abstractolThe aim of this study is to investigate the associations between the alexithymia, mindfulness and metacognition in 15-18 year old adolescents. The sample of the research includes 800 students studying in 1, 2, 3, and 4 grades in 5 different schools. Of those participants, 457 (57%) were male, and 339 (43%) were female. 4 participants were excluded from the study because of insufficient data. The measures were Sociodemographic data form, The nomophobia questionnaire (NMPQ), 20-item Toronto Alexithymia Scale (TAS-20) and Metacognition Questionnaire for Children (MCQ-C). The data were analyzed with SPSS v22.0,and SPSS Amos v22.0 programme. Frequency and mean values were calculated. Thw correlations between the scales were evaluated with Pearson product moment correlation test. The numeric variables were compared with independent sample t test. The mediator effect of mindfulness and metacognition on the relationship between the nomophobia and alexithymia were tested with structural equation modeling. The predictability of the alexithymia, mindfulness, metacognition, and age on nomophobia levels were analyzed with multivariable linear regression analysis. The statistical significance level was set at p<0.05 and p<0.001. The results of this study indicated that the alexithymia, nomophobia, metacognition problems and mindfulness levels of females were significantly higher than males. (p<0.001). There were significant correlations between NMP-Q and TAS-20 (r=0.227) and MCQ-C scores (r=0.318) (p<0.001). The metacognition problems and mindfulness had sihnificant mediator effects on the relationship between the alexithymia and mindfulness (p<0.05). The results of the multivariable linear regression analysis revealed that alexithymia personality traits, mindfulness levels, metacognition problems and age significantly predict the nomophobia. (p<0.001). It has been observed that having alexithymia may stimulate nomophobia. It has been presumed that mindfulness and metacognition systems which aren’t developed very well affects the relation between nomophobia and alexithymia considerably.tr_TR
dc.publisher.firstpagenumber1tr_TR
dc.publisher.lastpagenumber79tr_TR
Appears in Collections:E-books

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
10229063.pdf2.01 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.