Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11547/2380
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | Gültekin, Hakan | - |
dc.date.accessioned | 2019-05-30T10:55:44Z | - |
dc.date.available | 2019-05-30T10:55:44Z | - |
dc.date.issued | 2018 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11547/2380 | - |
dc.description.abstract | Bu çalıĢma, David Hare‘in oyunlarında neoliberalizmin önem durumunu keĢfetmeyi amaçlar. Herhangi bir edebi üretimin kendinden daha büyük ve karmaĢık bir sosyal yapıdan ayrı değerlendirilemeyeceği bili nciyle, bu çalıĢma Hare‘in seçili oyunlarında, yansıttıkları toplumsal yapıları ve 1970‘lerden beri dünya politika sahnesinde gözle görülür biçimde baskın olan neoliberal politikaları inceleyerek, diyalektik iliĢkileri gün yüzüne çıkarmayı amaçlar. Bu çalıĢma, diyalektik metodu kullanarak, oyunlar ve sosyo-politik bağlamları arasındaki birbirini etkileyen dizgelerin analizine değinir. Bu bağlamda, çalıĢmanın ardında yatan saik; ekonomik ve sosyal adaletsizliklere yoğunlaĢarak, David Hare‘in, batı toplumunun ve altında yatan toplumsal sözleĢmenin temel değerlerini yerle bir eden neoliberalizmi eleĢtirme kanallarını araĢtırmaktır. Analiz ve tartıĢma bölümlerinde, tez ilk olarak, yeni emperyalizm gibi politik çeĢitlenmelerine değinerek, Hare‘in neoliberalizmin tarihsel geliĢimini sahneye taĢımasını tartıĢır. Ġkinci olarak, neoliberalizm Hare‘in oyunlarında mülksüzleĢtirme ve özelleĢtirme politikalarını betimleyen tematik bir belirteç olarak incelenir. Sonuç olarak da, kurumların yozlaĢması, serbest pazar kapitalizmi ve emek hareketinin kinizm içinde bulunması açılarından tartıĢılır. | tr_TR |
dc.language.iso | tr | tr_TR |
dc.publisher | ISTANBUL AYDIN UNIVERSITY INSTITUTE OF SOCIAL SCIENCES | tr_TR |
dc.subject | David Hare | tr_TR |
dc.subject | Neoliberalizm | tr_TR |
dc.subject | Tiyatro | tr_TR |
dc.subject | Yeni Emperyalizm | tr_TR |
dc.subject | Mülksüzleştirme | tr_TR |
dc.subject | Özelleştirme | tr_TR |
dc.subject | Toplumsal Bütünlük | tr_TR |
dc.subject | David Hare | tr_TR |
dc.subject | Neoliberalism | tr_TR |
dc.subject | Theatre | tr_TR |
dc.subject | New Imperialism | tr_TR |
dc.subject | Dispossession | tr_TR |
dc.subject | Privatization | tr_TR |
dc.subject | Social Integrity | tr_TR |
dc.title | THE CRITIQUE OF NEOLIBERALISM IN DAVID HARE’S PLAYS | tr_TR |
dc.type | Thesis | tr_TR |
dc.description.abstractol | This study aims at exploring the significance of neoliberalism in the selected plays written by David Hare. Acknowledging that any literary production cannot be examined without considering a bigger and more complex social structure, the study attempts to find out about the dialectical relationships among Hare‘s selected plays, the societies which they reflect and the neoliberal policies which have been perceptibly dominant in the world politics since 1970s. Using dialectical method, this study deals with the analysis of the interactive arrangements between the plays and their socio-political context. The impetus behind this study is therefore to investigate the ways in which David Hare critiques neoliberalism which destroys the foundational values of the western society and the social consensus lying in its base by deepening the economic and social injustices. In the parts of analysis and discussion, the thesis argues that, first; Hare presents the historical development of the neoliberalism by underlining its current political dimensions such as neoimperialism. Second, neoliberalism is examined as a thematic marker in Hare‘s plays implying politics of dispossession and privatisation. Consequently, corruption of institutions is analysed in terms of legitimacy market capitalism and cynicism of the labour. | tr_TR |
dc.publisher.firstpagenumber | 1 | tr_TR |
dc.publisher.lastpagenumber | 176 | tr_TR |
Appears in Collections: | Tezler -- Thesis |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
512947.pdf | 1.79 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.