Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11547/2241
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorSecerbegovic, Nadina-
dc.date.accessioned2019-05-27T13:52:50Z-
dc.date.available2019-05-27T13:52:50Z-
dc.date.issued2017-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11547/2241-
dc.description.abstractMarketing has been a never-ending topic of research for many years, and while throughout all these years, it might have changed its shape and form, marketing will still continue to strive and be discussed about as long as there are businesses willing to work and create things and customers and consumers willing to use their products and services. With the latest advancement of mobile devices that have become more personalized and more sophisticated in the recent years, businesses have taken a keen interest in these medium and how it can be utilized for marketing purposes. With the help of the technology advancements, and the availability of wireless Internet, Wi-Fi, GSM, Bluetooth, and many others, it opened up new paths for new mobile marketing services that are more customer centric and has thus helped shaped a new era of marketing and advertising. This study will focus on analyzing whether mobile marketing services such as those via SMS, social media, and mobile applications, have any impact in whether individuals are more prone to accept mobile marketing or not. To get a better understanding of this, a study was conducted using Bosnia and Herzegovina as the population sample, and their demographic variables, such as gender, age, residence type, education level, and monthly income were used as the primary variables that would guide the results of the study. Bosnia and Herzegovina was used as the sample for it is a developing country with a love for technology, but lacking in terms of customer and business relationships. Marketing done by the companies in this country is seen as a form of raising awareness that a product or service exists, but is not catered towards the needs and wants of potential customers. As such, it was chosen as a country of interest and thus an online questionnaire was conducted, through which a sample population of 422 individuals and their opinions was gathered and analyzed using several statistical programs.tr_TR
dc.language.isotrtr_TR
dc.publisherISTANBUL AYDIN UNIVERSITY INSTITUTE OF SOCIAL SCIENCEStr_TR
dc.subjectMobile marketingtr_TR
dc.subjectMobile advertisingtr_TR
dc.subjectSMStr_TR
dc.subjectSocial mediatr_TR
dc.subjectMobile applicationtr_TR
dc.subjectMobile technologytr_TR
dc.subjectMobil pazarlamatr_TR
dc.subjectMobil reklamcılıktr_TR
dc.subjectSMStr_TR
dc.subjectSosyal medyatr_TR
dc.subjectmobil uygulama, mobil teknoloji, tüketici davranışıtr_TR
dc.titleEFFECT OF MOBILE MARKETING SERVICES ON CUSTOMER’S MOBILE MARKETING ACCEPTANCEtr_TR
dc.typeThesistr_TR
dc.description.abstractolPazarlama, uzun yıllar hiç bitmeyen bir araştırma konusu olmuştur, ve tüm bu yıllar boyunca kendi şeklini ve formunu değiştirmiş olsa da pazarlama; iş yapmaya ve bir şeyler yaratmaya istekli işletmeler ve onların ürün ve hizmetlerini kullanmak isteyen müşteriler ve tüketiciler olduğu sürece hâlâ varlık göstermeye ve tartışılmaya devam edecektir. Son yıllarda daha kişiselleştirilmiş ve daha sofistike hâle gelmiş mobil cihazların son gelişmeleri ile, işletmeler bu araca ve bu aracın pazarlama amaçları için nasıl kullanılabileceklerine büyük ilgi göstermekteler. Teknoloji gelişmelerinin yardımıyla ve kablosuz İnternet, Wi-Fi, GSM, Bluetooth ve buna benzr birçok diğerlerinin mevcudiyeti sayesinde, daha çok müşteri odaklı yeni pazarlama hizmetleri için yeni yollar açıldı ve böylece yeni bir pazarlama ve reklam dönemi şekillendirilmesine yardımcı oldu. Bu araştırma; SMS, sosyal medya ve mobil uygulamalar gibi mobil pazarlama servislerinin bireylerin mobil pazarlamayı kabul etmeye daha yatkın olup olmadıkları faktörüne etkisini analiz etmeye odaklıdır.Bu araştırmayı daha iyi anlayabilmek adına, nüfus örneği olarak Bosna-Hersek'i kullanarak bir araştırma yürütülmüştür; ve bu kitlenin cinsiyet, yaş, ikamet türü, eğitim düzeyi ve aylık gelir gibi demografik değişkenleri, çalışmanın sonuçlarına yol açacak birincil değişkenler olarak kullanılmıştır. Bosna Hersek, teknoloji sevgisine sahip ancak müşteri ve iş ilişkileri açısından eksik gelişmekte olan bir ülke olduğu için örnek olarak kullanıldı. Bu ülkedeki şirketler tarafından yapılan pazarlama, bir ürünün veya hizmetin var olduğunu fark etmenin bir biçimi olarak görülmektedir; fakat potansiyel müşterilerin ihtiyaçları ve istekleri doğrultusunda temin edilmemektedir. Bu nedenle, ilgi konusu ülke olarak Bosna Hersek seçildi; böylece internet üzerinden 422 kişiden oluşan örnek nüfus ile bir anket yapıldı, ve onların görüşleri toplanarak çeşitli istatistik programlar yardımıyla analiz edildi.tr_TR
dc.publisher.firstpagenumber1tr_TR
dc.publisher.lastpagenumber212tr_TR
Appears in Collections:Tezler -- Thesis

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
481904.pdf4.56 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.