Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11547/2071
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorBilgiç, Birgül-
dc.date.accessioned2019-05-23T07:51:49Z-
dc.date.available2019-05-23T07:51:49Z-
dc.date.issued2016-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11547/2071-
dc.description.abstractBu araĢtırmanın amacı; radyo ve televizyon kanallarında yoğun olarak karĢımıza çıkmaya baĢlayan kamu spotlarının Türkiye‟deki oluĢum ve yayın sürecini yasal düzenlemeleriyle birlikte incelemektir. Dört bölümden oluĢan araĢtırmanın birinci bölümü; giriĢ kısmından oluĢmaktadır. AraĢtırmanın ikinci bölümünde; literatür tarama yöntemiyle kamu yararı kavramı, özellikleri ve iliĢkili olduğu diğer kavramlarla birlikte ayrıntılı olarak ele alınmaktadır. Üçüncü bölümde ise; kamu yararı kavramı bağlamında sosyal pazarlama, sosyal reklam ve kamu spotu kavramları yasal düzenlemeleriyle birlikte irdelenmiĢtir. Dördüncü bölümde; kamu spotu oluĢum ve yayın süreci, yarı yapılandırılmıĢ görüĢme yöntemi kullanılarak araĢtırılmıĢtır. Kamu spotu oluĢum sürecinde yer alan kamu spotu hazırlayan kurumlarla görüĢmeler yapılmıĢtır. Kamu spotu hazırlayan kamu kurumlarını temsilen Sağlık Bakanlığı, sivil toplum kuruluĢlarını temsilen Türkiye Omurilik Felçlileri Derneği ile görüĢülmüĢtür. Kamu spotu yayın sürecinde ise kamu yayıncılığını temsilen TRT Türkiye Radyo Televizyon Kurumu ile özel radyo televizyon yayıncılığını temsilen Kanaltürk ile görüĢmeler gerçekleĢtirilmiĢtir. Son olarak kamu spotu sürecinde düzenleyici ve denetleyici kurum olan RTÜK Radyo Televizyon Üst Kurulu araĢtırmaya dahil edilmiĢtir. AraĢtırmadan elde edilen veriler sonucunda ortaya çıkan eksiklikler saptanmıĢ ve bunların giderilmesi için öneriler getirilmiĢtir.tr_TR
dc.language.isotrtr_TR
dc.publisherİSTANBUL AYDIN ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜtr_TR
dc.subjectKamu spotutr_TR
dc.subjectKamu yararıtr_TR
dc.subjectSosyal pazarlamatr_TR
dc.subjectZorunlu yayınlartr_TR
dc.subjectPublic service announcementtr_TR
dc.subjectPublic benefittr_TR
dc.subjectSocial marketingtr_TR
dc.subjectCompulsory broadcasttr_TR
dc.titleTÜRKİYE’DE KAMU SPOTU OLUŞUM SÜRECİ VE YAYIN POLİTİKALARItr_TR
dc.typeThesistr_TR
dc.description.abstractolThe purpose of this study is to analyze the process of creating and broadcasting public service announcements, along with the related legal regulations, that we begin to encounter frequently in radio and television channels. The first part of the study that consists of four parts is the introduction. The second part analyzes in detail the concept of public interest, its characteristics and other related concepts based on a literature review. Within the context of the concept of public interest, the third part discusses the concepts of social marketing, social advertising and public service announcement along with the related legal regulations. The fourth part analyzes the public service announcement creation and broadcasting using the semi-structured interview method. Interviews were made with organizations that prepare public service announcements. The Ministry of Health in representation of the public organizations that prepare public service announcements, and the Spinal Cord Paralytics Association of Turkey in representation of nongovernmental organizations preparing such announcements were interviewed. In the public service announcement broadcasting process, the Turkish Radio and Television Corporation (TRT) in representation of public broadcasting and Kanaltürk in representation of private radio and television broadcasting were interviewed. Finally, the Radio and Television Supreme Council (RTUK), which is the regulating and supervising authority in the process of public service announcements, was included in the study. Some deficiencies are determined that emerged based on the data obtained through this study and some suggestions are made for resolving such deficiencies.tr_TR
dc.publisher.firstpagenumber1tr_TR
dc.publisher.lastpagenumber137tr_TR
Appears in Collections:Tezler -- Thesis

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
432601.pdf2.57 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.