Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11547/1877
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorIşıklar, Ümmühan-
dc.date.accessioned2019-05-13T07:11:11Z-
dc.date.available2019-05-13T07:11:11Z-
dc.date.issued2015-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11547/1877-
dc.description.abstractBu araştırmada, İstanbul ili Küçükçekmece ilçesinde çalışan lise öğretmenlerinin çok kültürlü yeterlik algı düzeylerinin belirlenmesi ve çok kültürlü yeterlik algı düzeylerinin cinsiyet, kıdem, öğrenim düzeyi ve meslekî branş değişkenlerine göre incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırma genel tarama modellerinden kesit alma modelinde yürütülmüştür. Araştırmanın evrenini, İstanbul İli Küçükçekmece ilçesindeki 9 resmi lise oluştururken, örneklemini ise bu liselerde 2013-2014 öğretim yılında görev yapan 163’ü (%60,1) kadın, 108’i (%39,9) erkek olmak üzere toplam 271 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak, Başbay ve Kağnıcı (2011) tarafından geliştirilen “Çok Kültürlü Yeterlik Algıları Ölçeği” kullanılmıştır. Elde edilen veriler, betimsel istatistik teknikleri ve ANOVA ile çözümlenmiştir. Araştırma sonucunda, lise öğretmenlerinin çok kültürlülükle ilgili farkındalık düzeylerinin yüksek olduğu; beceri ve bilgi düzeylerinin ise genel olarak ortalamanın üzerinde olduğu tespit edilmiştir. Lise öğretmenlerinin çok kültürlülükle ilgili farkındalık, bilgi ve beceri alt boyutlarından aldıkları puanlar arasında cinsiyete, kıdeme, öğrenim durumuna göre bir fark bulunamamış; sadece mesleki branşta anlamlı bir fark tespit edilmiştir.tr_TR
dc.language.isotrtr_TR
dc.publisherİSTANBUL AYDIN ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜtr_TR
dc.subjectKültürtr_TR
dc.subjectÖğretmentr_TR
dc.subjectEğitimtr_TR
dc.subjectÇok Kültürlü Eğitimtr_TR
dc.subjectÇok Kültürlü Yeterlik Algısıtr_TR
dc.subjectCulturetr_TR
dc.subjectEducationtr_TR
dc.subjectTeachertr_TR
dc.subjectMulticultural Educationtr_TR
dc.subjectPerceptions of Multicultural Competencetr_TR
dc.titleORTAÖĞRETİM ÖĞRETMENLERİNİN KÜLTÜREL FARKLILIKLARA YÖNELİK BAKIŞ AÇILARININ ÇEŞİTLİ DEMOGRAFİK DEĞİŞKENLERE GÖRE İNCELENMESİtr_TR
dc.typeThesistr_TR
dc.description.abstractolThe purpose of the research is to determine the perceptions of high school teachers’ multicultural competence levels and examines the levels of multicultural competence according to some variables of gender, seniority, level of education and professional branch situation of the school environment lives in Küçükçekmece/İstanbul. The research was conducted in the sectioning model of general research. The population and sample consisted by the teachers of 2013-2014 academic year that worked in state high schools in Küçükçekmece. Teachers chosen as samples work in 9 different schools and 163 (%60,1) of them were females and 108 (%39,9) of them were males. 271 high school teachers participated in that research in total. The research data was collected by perceptions of multicultural competence scale developed by Başbay and Kağnıcı in 2011. The obtaining data was analyzed with descriptive statistics techniques and ANOVA. The results of the study determined that the teachers’ awareness levels about multicultural education were elevated. Whereas it was identified that the level of competence and knowledge was generally upper intermediate. Besides, it was observed that there was no significant difference in the scores that teachers had taken from the awereness about multiculturalism, competence and knowledge according to the gender, seniority, level of education except professional branch.tr_TR
dc.publisher.firstpagenumber1tr_TR
dc.publisher.lastpagenumber74tr_TR
Appears in Collections:Tezler -- Thesis

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
391632.pdfTez dosyası1.5 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.