Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11547/1836
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorAydın, Duygu-
dc.date.accessioned2019-05-11T06:59:26Z-
dc.date.available2019-05-11T06:59:26Z-
dc.date.issued2014-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11547/1836-
dc.description.abstractBu çalışma halkla ilişkilerin bir manipülasyon olduğu ve propaganda şeklinde de sinemada sıkça kullanıldığının incelenmesidir. Bu çalışma da ortaya konulmak istenen asıl olarak sinema ve halkla ilişkilerin bağıdır. Sinema da dünya endüstrisinin çoğunu elinde bulunduran, her ülkeye pazarlanarak her ülke seyircisine ulaşan Hollywood sineması temel alınmaktadır. Araştırmada halkla ilişkiler, sinema ve göstergebilim olarak üç farklı disiplinin araştırması yapılmaktadır. Bu çalışmada, incelenen üç filmin temel ortak noktaları; Hollywood yapımı olmaları, konularının dünyanın sonunu işlemesi, felaket filmi olarak adlandırdığımız türde olmalarıdır. Her filmin farklı manipülasyon etkileri olduğu belirlenmiştir. Bu filmler Derin Darbe, Armageddon, Yarından Sonra adlı filmlerdir. Belirlenen filmler gösterge bilimsel çözümleme yöntemine göre çözümlenirken, belirlenen halkla ilişkiler kriterleri göstergelerimizi oluşturmuş ve bu doğrultuda ve düz anlam ve yan anlam boyutlarıyla incelenmiştir.tr_TR
dc.language.isotrtr_TR
dc.publisherİSTANBUL AYDIN ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜtr_TR
dc.subjectHalkla İlişkilertr_TR
dc.subjectSinematr_TR
dc.subjectGöstergebilimtr_TR
dc.subjectHollywood sinemasıtr_TR
dc.subjectPublic Relationstr_TR
dc.subjectCinematr_TR
dc.subjectSemioticstr_TR
dc.subjectHollywood cinematr_TR
dc.titleHOLLYWOOD FİLM ÖRNEKLERİ ÜZERİNDEN HALKLA İLİŞKİLERDE PROPAGANDA VE MANİPÜLASYONtr_TR
dc.typeThesistr_TR
dc.description.abstractolThis study is a research (investigation) on commonly use of public relations as manipulation and propaganda in the form of cinema. The purpose of this study is to show the association between cinema and public relations. In the global cinema industry Hollywood cinema industry has taken as a base in the study in terms of its global marketing and audience success. This research examines three different subject areas whereas public relations, film and semiotics. Three Hollywood making science- fiction movies has studied in this research. Deep Impact, Armageddon, and The Day After Tomorrow they all have the same topic about predictions of the end of the world stories what they can also call disaster movies. Each movies determined by the method of scientific analysis indicator while parsing the specified criteria, indicators and generate our public relations and denotations and connotations in this direction, and its dimensions were investigated. At the end of the research shows that each film become different between each other in terms of their effects of manipulations.tr_TR
dc.publisher.firstpagenumber1tr_TR
dc.publisher.lastpagenumber157tr_TR
Appears in Collections:Tezler -- Thesis

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
376745.pdfTez dosyası1.84 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.