Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11547/1828
Title: EXISTENTIAL ANXIETIES CREATED BY MENACE IN HAROLD PINTER’S PLAYS: THE ROOM, THE BIRTHDAY PARTY AND THE DUMB WAITER
Authors: Mutlu Yılmaz, Banu
Keywords: Harold Pinter
Tehdit
Varoluşçuluk
Varoluşçu Endişeler
Harold Pinter
Menace
Existentialism
Existential Anxiety
Issue Date: 2014
Publisher: İSTANBUL AYDIN UNIVERSITY GRADUATE INSTITUTE OF SOCIAL SCIENCES
Abstract: Harold Pinter (1930-2008), en çok göze çarpan ve en önemli İngiliz oyun yazarlarındandır. Tiyatro ve radyo oyunları, beyaz perde için senaryolar, skeçler ve şiirler yazmıştır. Tehdit komedisi (Comedy of Menace) ile tanınmaktadır. Eserlerinde, esas olarak yabancılaşma, şiddet, kıskançlık, korku, endişe, aldatma, gizli sırlar ve cinsel siyaset konularını ele almıştır. Eserlerinde kullandığı komik diyaloglar ve sahnelerle, Pinter komedi ve trajediyi harmanlamıştır. Yahudi asıllı olan Harold Pinter 1930’da doğmuştur. Çocukluk döneminde savaşı ve Yahudi düşmanlığını ve bunların getirdiği tüm korkuları yaşamıştır. Tüm bu yaşadıklarından etkilenmemesi mümkün olamazdı ve bu nedenledir ki ikinci dünya savaşından önce Yahudi düşmanlığına maruz kalmış ve Alman bombardımanından dolayı yaşadığı topraklardan daha güvenli bir yere gönderilmiş biri olarak, o zamanlarda yaygın olan varoluşçu düşüncelerden etkilenmiş olması anlaşılabilir bir durumdur. İkinci dünya savaşı ve sonrasında, insanlar kendilerini daha kötü, parçalanmış ve karmaşık bir toplumun içerisinde bulmuşlardır. İnsanlar savaş sonrası hayal kırıklığına uğramış ve amaçlarını yitirmişlerdir. Artık onlar için önemli olan sadece kendi varoluşlarıdır. Yaşadıkları toplum onlar için artık tehditlerle doludur. Tabi ki tüm bu tehdit oluşturan unsurlar Pinter’in de hayatını etkilemiş ve yaşadıklarını ve etkilendiklerini eserlerinde yansıtmıştır. Pinter’in karakterleri her zaman absürt varoluşsal durumlar içerisindedir ve kendi varlıklarını anlamlandırmak adına mücadele vermektedirler. Bu varoluşsal durumlar genelde karakterlerin kendi varoluşsal endişeleridir çünkü karakterler hep bir tehdit ile karşı karşıyadır. İçerisinin verdiği görünürdeki güven, dışarıda olması beklenen tehdidin dış dünyadaki tehlikeyle mukayese edilmektedir. Ancak Pinter, tehdidin sadece dış dünyada değil, ev de dahil olmak üzere herhangi bir yerde olabileceğini göstererek izleyicisini şaşırtır. Bu tez Harold Pinter’ın oyunlarında, İkinci Dünya savaşı sonrası toplumsal hayatta ortaya çıkan tehdit unsurunun yarattığı varoluşçu endişeleri incelemeyi amaçlamaktadır ve bunun için Harold Pinter’ın Oda, Doğum Günü Partisi ve Git Gel dolap adlı eserleri çalışılmıştır. Bu üç oyunun seçilmesinin nedeni bu oyunlardaki tehdidin yarattığı varoluşçu endişelerin çok açık olması ve bunun bu oyunlarda ana tema olmasıdır. Bu çalışmanın giriş kısmında Harold Pinter’ın biyografisi, eserleri ve Comedy of Menace (Tehdit Komedisi) üzerinde durulmuştur. İkinci kısımda seçilen oyunlardaki tehdit unsuru ele alınmıştır. Üçüncü kısımda tehdidin ne gibi varoluşçu endişeler getirdiği hakkında bilgi verilmiştir. Son olarak, sonuç kısmında bu tezde çalışılan konunun genel bir değerlendirilmesi yapılmıştır.
URI: http://hdl.handle.net/11547/1828
Appears in Collections:Tezler -- Thesis

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
361694.pdfTez dosyası708.19 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.