Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11547/1824
Title: | MESLEK LİSESİNDE ÇALIŞAN ÖĞRETMENLERİN TÜKENMİŞLİKLERİ İLE MARUZ KALDIKLARI YILDIRMA DAVRANIŞLARININ İNCELENMESİ: BEYKOZ ÖRNEĞİ |
Authors: | Ergüner, Mehmet |
Keywords: | Psikolojik Yıldırma Yıldırma Duygusal incinme Tükenmişlik Stres Kültür Dersi Meslek Dersi Psychological Mobbing Mobbing Emotional Trauma Burnout Stress Cultural Courses Vocational Courses |
Issue Date: | 2014 |
Publisher: | İSTANBUL AYDIN ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ |
Abstract: | Bu ara tırmada mesleki eğitim kurumlarında çalı an öğretmen ve yöneticilerin maruz kaldıkları yıldırma davranı ları ile mesleki tükenmi likleri arasındaki ili kiyi belirlemek ve çözüm önerileri getirmek amaçlanmı tır. Ara tırma Đstanbul ili Beykoz Đlçesindeki meslek liselerinde görev yapan 251 öğretmen ile gerçekle tirilmi tir. Öğretmenlerin tükenmi lik durumlarını ölçmek için “Piers - Herrisen Tükenmi lik Ölçeği” kullanılmı tır. Maruz kaldıkları yıldırma davranı ları için “Đ Yerinde Yıldırma Ölçeği” kullanılmı tır. Veriler SPSS programında analiz edilmi tir. Öğretmenlerin maruz kaldıkları yıldırma davranışları ve mesleki tükenmişlikleri, cinsiyet, ya , medeni durum, çocuk sayısı, e in çalı ması, eğitim durumu, branş, mesleki kıdem ve okuldaki kıdem değişkenlerine göre değerlendirilmi tir. Verileri analiz etmek için t testi ve One-Way-ANOVA kullanılmı tır. Ayrıca maruz kalınan yıldırma davranı larının tükenmi lik üzerine etkisi incelemek için regresyon analizi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda, öğretmenlerin maruz kaldıkları yıldırma davranışlarının mesleki tükenmişlikleri üzerinde olumsuz etkisi olduğu belirlenmiştir. Demografik özelliklerden çocuk sayısı arttıkça öğretmenlerin maruz kaldıkları yıldırma davranı larının artığı tespit edilmi tir. Evli olan öğretmenlerin bekar olanlara göre daha fazla yıldırmaya maruz kaldıkları tespit edilmiştir. Eğitim durumu arttıkça öğretmenlerin tükenmişliklerinin arttığı tespit edilmiştir. Ayrıca kültür dersi öğretmenlerinin meslek dersi öğretmenlerine göre tükenmişlik durumlarının daha fazla olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Öğretmenlerin mesleki tükenmişliklerinde maruz kaldıklarıyıldırma davranı larının etkili olduğu, fakat tükenmi liği, maruz kalınan yıldırma davranı ları ile açıklamanın yeterli olmadığı ifade edilebilir. |
URI: | http://hdl.handle.net/11547/1824 |
Appears in Collections: | Tezler -- Thesis |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
361674.pdf | Tez dosyası | 2.52 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.