Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11547/1605
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorYenigün, Mesut-
dc.date.accessioned2019-04-29T07:54:43Z-
dc.date.available2019-04-29T07:54:43Z-
dc.date.issued2016-01-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11547/1605-
dc.description.abstractGünümüzde elektrikli araçların kullanımı ile birlikte batarya teknolojisi de gelişmektedir. Şüphesiz ki bataryalar elektrikli araç performansını doğrudan etkilemektedir. Batarya kapasitesini arttırma ve batarya ağırlığını hafifletme çabalarının yanı sıra bataryayı şarj-deşarj sırasında optimum sıcaklık değeri aralığında tutmak için soğutma sistemleri geliştirilmektedir. Elektrikli araçlarda batarya termal yönetim sistemi için bir soğutma sistemi tasarlanabileceği gibi klima sistemine adapte bir batarya soğutma sistemi de geliştirilebilir. Bu tez de, klima sistemine entegre batarya soğutma sisteminin enerji ve ekserji verimliliğini ifade eden denklemler verildi. Ford markasının Focus Electric adlı modeline ait batarya soğutma sistemi açıklanarak ekserji ve enerji analizleri yapıldı. Mevcut batarya soğutma sistemleri değerlendirildi ve bir birlerine olan üstünlükleri ekler bölümünde verildi.tr_TR
dc.language.isotrtr_TR
dc.publisherİSTANBUL AYDIN ÜNİVERSİTESİ FEN BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜtr_TR
dc.subjectBatarya Termal Yönetim Sistemitr_TR
dc.subjectElektrikli Araçtr_TR
dc.subjectEkserjitr_TR
dc.subjectEnerjitr_TR
dc.subjectBatery Thermal Manegment Systemtr_TR
dc.subjectElectric Vehicletr_TR
dc.subjectExergytr_TR
dc.subjectEnergytr_TR
dc.titleELEKTRİKLİ ARAÇLARDA KULLANILAN SOĞUTMA SİSTEMLERİNİN ENERJİ VE EKSERJİ VERİMLİLİĞİ AÇISINDAN İNCELENMESİtr_TR
dc.typeThesistr_TR
dc.description.abstractolAt the present time battery technology is developing with the use of electric vehicles. Undoubtedly batteries directly affects the performance of electric vehicles Increase the capacity of battery and decrease the battery packet weight as well as battery operation temperature keep in optimum temperature range during charging and discharging has developed a cooling system for battery pack. İn electric vehicles, it can be designed cooling system for the battery thermal management system as well as integrated air conditioning system can be developed for the battery cooling system. İn this thesis, in electric vehicles used cooling systems are introduced and a integrated air conditioning systems energy and exergy efficiency equation expressing were given. Ford Focus Electric battery cooling system explained and exergy, energy analyzes were performed. Available battery cooling system were compared and the results were evaluated in terms of the superiority of one another.tr_TR
dc.publisher.firstpagenumber1tr_TR
dc.publisher.lastpagenumber81tr_TR
Appears in Collections:Tezler -Thesis

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ELEKTRİKLİ ARAÇLARDA KULLANILAN SOĞUTMA.pdfTez Dosyası3.21 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.