Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11547/12105
Title: | YABANCILARA TÜRKÇE ÖĞRETĠMĠ DERS KĠTAPLARINDAKĠ ETKĠNLĠKLERĠN ĠNCELENMESĠ |
Authors: | İBSAR, Fikriye |
Issue Date: | 2024 |
Publisher: | İSTANBUL AYDIN ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ |
Abstract: | GeçmiĢten günümüze kadar eğitim ve öğretimde en çok kullanılan materyaller içinden ders kitapları önceliklidir. Yabancı dil eğitimi alanında Avrupa Ortak BaĢvuru Metni‟ndeki kazanımlar, dil seviyelerine göre hazırlanan ders kitaplarında etkinlik olarak yer almaktadır. Bu nedenle Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde etkinliklerin seviyelere ve öğrenme alanlarına dengeli, bütüncül ve etkili bir biçimde olması gerekmektedir. Buradan hareketle “Yabancılara Türkçe öğretiminde ders kitaplarındaki etkinliklerin seviyelere ve öğrenme alanlarına göre dağılımı nasıldır?” sorusu çalıĢmanın problem cümlesini oluĢturmaktadır. Bu çalıĢmanın amacı, Yabancılara Türkçe öğretiminde kullanılan Yen Ġstanbul Uluslararası Öğrenc ler Ġç n Türkçe Öğret m Set , Yen H t t Türkçe Öğret m Set ve Yedi Ġklim Türkçe öğretim seti özelinde bu üç yayın grubunun A1, A2, B1, B2, C1 ders kitapları dinleme, konuĢma, okuma, yazma, dinleme/izleme, görsel okuma, görsel sunu, dil bilgisi, kelime bilgisi, eğitsel oyun alanlarındaki etkinliklerin kullanım sıklıkları, farklılıkları ve benzerlikleri karĢılaĢtırmalı incelenmiĢtir. AraĢtırmada, doküman analizi yöntemi kullanılmıĢtır. AraĢtırmanın bulgu ve yorumlar kısmında yukarıda belirtilen ders kitaplarındaki etkinlik türleri seviyelere ve öğrenme alanlarına göre karĢılaĢtırmalı olarak incelenmiĢtir. Ġncelenen üç yayındaki etkinliklerin öğrenme alanları arasındaki farklılıkların fazla olduğu görülmüĢtür. YH ders kitabı setinde temel becerilere dayalı etkinliklerin; YĠ ders kitabı setinde tüm öğrenme alanlarına yönelik etkinliklerin; YEE ders kitabı setinde dinleme/izleme becerisinin dıĢında tüm öğrenme alanlarında etkinliklerin olduğu tespit edilmiĢtir. Her üç yayının tüm seviyelerindeki etkinlik tür sayılarına bakıldığında A1 ve A2 seviyelerinde YH, B1 seviyesinde YEE, B2 ve C1 seviyelerinde YH ders kitaplarında en az; A1 ve A2 seviyelerinde YEE, B1 seviyesinde YH, B2 seviyesinde YEE, C1 seviyesinde YĠ ders kitaplarında en fazla etkinlik türünün olduğu saptanmıĢtır. Her üç yayının tüm seviyelerinde en çok boĢluk vi doldurma etkinliğinin kullanıldığı; YEE yayınında etkinlik çeĢitliliğinin fazla olduğu tespit edilmiĢtir. AraĢtırmanın sonuç bölümünde ise ilgili yayınların A1, A2, B1, B2, C1 düzeylerindeki ders kitapları seviye, öğrenme alanları ve etkinlik türlerine göre karĢılaĢtırmalı olarak elde edilen bulgular incelenmiĢ ve önerilerde bulunulmuĢtur. |
URI: | http://hdl.handle.net/11547/12105 |
Appears in Collections: | Tezler -- Thesis |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
10652171.pdf | 2.93 MB | Adobe PDF | ![]() View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.