Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11547/11085
Title: DERİN ÖĞRENME MODELLERİNİN BELİRSİZLİK ÖLÇÜMÜ
Authors: GÜMÜŞ, Samet
Issue Date: 2024
Publisher: İSTANBUL AYDIN ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ
Abstract: Derin öğrenme modelleri, görüntü sınıflandırma, belirsizlikle başa çıkma yeteneklerini artırmaya, doğal dil işleme ve makine çevirisi gibi birçok alanda uzman insanları aşan performanslar sergilemektedir. Ancak, bu modeller belirsizlik durumlarını ele alırken zorluk yaşamaktadır, bu da yanlış kararlar ve güvenilirlik kaybına neden olabilir. Derin öğrenme modellerinin belirsizliğini ölçmek için kullanılan çeşitli yöntemler incelenmektedir. Bu yöntemler, model çıktılarının analizi, eğitim süreçlerinin incelenmesi ve yeni verilerle test edilmesi gibi farklı yaklaşımları içermektedir. Bu yöntemlerin avantajları ve dezavantajları tartışılarak, derin öğrenme modellerinin güvenilirliğini artırmak için nasıl kullanılabileceği araştırılmaktadır. Ayrıca, bu çalışmada bir örnek sunulmuş ve Yönlü Merkezi Simetrik İkili Desen (DCSBP) temelli bir derin öğrenme çerçevesinin kullanıldığı bir uygulama özetlenmiştir. Bu çerçeve, X-ışını görüntülerinde COVID-19, zatürre ve verem gibi anormallikleri tespit etmek için kullanılmıştır. Önerilen DL yaklaşımı, zatürre ve CH veri tabanında sırasıyla %98'den fazla ve %87'den fazla doğruluk elde etti. Bu sonuçlar, mevcut en iyi yöntemlerle karşılaştırıldığında önemli ölçüde daha iyidir. Ayrıca, önerilen sistem, gürültülü ve bilinmeyen veri kümeleri de dahil olmak üzere belirsiz senaryolarda test edilmiş ve uyumlu sonuçlar elde edilmiştir. Önerilen yöntem, yüksek doğruluk oranları elde etmiş ve mevcut yöntemlere göre daha iyi sonuçlar vermiştir. Ayrıca, çerçeve belirsiz senaryolarda da test edilmiş ve uyumlu sonuçlar elde edilmiştir.
URI: http://hdl.handle.net/11547/11085
Appears in Collections:Tezler -- Thesis

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
10618248.pdf1.6 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.