Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11547/10570
Title: TÜRKİYE’DE 2023 CUMHURBAŞKANLIĞI SEÇİMİ ÖNCESİ SİYASİ PARTİLERİN Z KUŞAĞINA YÖNELİK İLETİŞİM STRATEJİLERİ: TWİTTER ÜZERİNDEN BİR SÖYLEM ANALİZİ
Authors: GÜRÜ, Süleyman Arif
Issue Date: 2023
Publisher: ISTANBUL AYDIN UNIVERSITY INSTITUTE OF SOCIAL SCIENCES
Abstract: 2023 Cumhurbaşkanlığı seçiminde ilk kez oy kullanacak Z kuşağı genel seçmen kitlesinin %16’sını oluşturmaktadır. Z kuşağı seçmenleri 2023 genel seçimleri için kritik öneme sahip olması nedeniyle partilerin siyasal iletişim stratejilerinde önemli bir konuma gelmiştir. Bu doğrultuda siyasal partiler tarafından Z kuşağı için gerçekleştirilen iletişim çalışmalarında dünyadaki örneklerine paralel olarak sosyal medya platformları öne çıkmaktadır. Bu doğrultuda mevcut iktidarın ve muhalefetin diğer kuşaklardan farklı davranışlar gösteren Z kuşağına ulaşabilmek amacıyla siyasal iletişim stratejilerini ve dolayısıyla söylemlerini yeniden inşa edip etmedikleri, ettiler ise bunu ne şekilde söylemlerine yansıttıklarını anlamlandırmak sonraki çalışmalar için de önem taşımaktadır. Türkiye siyasetinde geçmişten bugüne gençlere yönelik iletişim çalışmalarına rastlanmaması ve siyasete gençlerin dahil edilmesiyle ilgili yaşanan zorluklar ve politik yaklaşımlar araştırmaya konu olan sorunun varlığını ortaya koymaktadır. Sosyal adaletsizlik, eşitsizlik, ekonomik değişim ve çevresel gelişmelere karşı duyarlı olduğu öne sürülen ve genel seçmen kitlesinin %16’sını oluşturan bu kuşağa ulaşmak 2023 Cumhurbaşkanlığı seçimlerinde önem taşımaktadır. Bu anlamda partilerin iletişim stratejilerinde gençlere yönelik söylemler gerek seçim özelinde gerekse Türkiye siyaseti açısından önem taşımaktadır. Bu tezde, Cumhur ittifakı partileri olan Adalet ve Kalkınma partisi (AKP) ve Milliyetçi Hareket Partisi (MHP) ile Millet ittifakı olan Cumhuriyet Halk Partisi (CHP) ve İYİ Parti, parti ve partililerin gençlerin aktif olduğu Twitter üzerinden gençlere yönelik olarak yaptıkları paylaşımlar Van Dijk’in söylem analizi yöntemi kullanılarak analiz edilmiş, paylaşımlar tek tek kodlanarak vi kategori ve alt kategorilere ayrılmış tematik olarak analiz edilerek yorumlanmıştır. Analiz edilen söylemler, Thompson’ın ideolojinin işleyiş kipleri ile ilişkilendirilerek ideolojik inşa stratejileri ortaya konulmuştur. Gençlik şöleni, gençlik etkinliklerinin yoğun olduğu tarihler olan 20 Nisan-25 Mayıs 2022 toplamda 23.995 adet parti başına düşen tweet sayısına göre oranlanarak toplamda 3.014 adet paylaşım analiz edilmiştir. Elde edilen en önemli bulgu gerek iktidar gerek muhalefet partilerinin gençlerle kendi siyasal ideolojileri doğrultusunda iletişim kurmaları, zaman zaman parti hedefleri ile gençlerin gelecek hedeflerinin ortak gösterilme eğiliminde olmaları gençlere karşı hegemonik bir inşanın işareti olarak değerlendirilebilir. Gençlerin sorunları özellikle muhalefet partileri tarafından dile getirilse de iktidar partileri ile benzer şekilde çözüm odaklı olmaktan uzak ancak anlaşıldıklarını telkin eden söylemler ile hareket ettikleri görülmüştür.
URI: http://hdl.handle.net/11547/10570
Appears in Collections:Tezler -- Thesis

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
10540177.pdf1.18 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.