Abstract:
Dünyada gelişen teknolojiye bağlı olarak insan unsurunun çalışma
hayatındaki önemi göz ardı edilemez. Ayrıca insanın üretimde veya
hizmet kısmında olmaması gibi bir durum söz konusu olamaz. Mal ve
hizmetlerin üretiminde hedeflenen performansı yakalamak için çalışanlara
yatırım yapmak gereklidir. Hedeflenen performansı tutturabilecek nitelikli
elemanları yetiştirmek devamlılık için işletmelerin görevi olmuştur.
Eğitim bireyin yaşadığı toplumda yeteneğini, tutumlarını ve olumlu
değerdeki diğer davranışların biçimlerini geliştirdiği süreçler toplamıdır
(Tezcan, 1996, s. 4). Genel ve Mesleki eğitim ayrılmaz bir bütünün
parçalarıdır. Genel ve mesleki eğitimin, eğitim sistemi bütünü içinde
birbirini tamamlayıcı işlevleri vardır. Mesleki eğitimin ya da genel eğitimin
tek başlarına bireyi hayata hazırlaması mümkün değildir (Doğan, 1983,
s.167). Mesleki eğitim sanayileşme ile birlikte önemli bir unsur haline
gelmiştir.
Tosun’a (2010, s. 4) göre bilenin bildiklerini bilmeyene öğretmesiyle
başlayan bu süreç günümüze gelinceye kadar pek çok değişime uğramış,
fakat değerinden kaybetmemiştir. Bireylerin eğitimi ulusların geleceği için
değerli bir yatırım olarak görülmüş ve eğitim süreç içinde bir kamu hizmeti
olarak kurumlaşmıştır. Eğitimin toplumsal bir süreç olması ve toplumsal
yaşamın ekonomik boyutu nedeniyle eğitim sürecinin ekonomik amaçlarının
bulunması beklendik bir olgudur. Ekonomik gelişme için gerekli teknolojinin
üretilmesi ve insan gücünün yetiştirilmesinin eğitim kurumları tarafından
yapılması ekonomik sistem ile okul kurumu arasında iç içe ilişkiyi tabidir.
İşletmelerin sektör için eleman yetiştirmeleri hem alaylı olarak hem de
örgün ve yaygın eğitim kurumları tarafından yapılabilmektedir. Türkiye’de
1
İstanbul Aydın Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eğitim Yönetimi ve Denetimi Bölümü, İstanbul
2
İstanbul Aydın Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü
Meslek Lisesi Öğrencilerinin Uygulama Stajlarında Karşılaştıkları Problemler ve
Çözümüne Yönelik Öneriler
220
ara eleman yetiştirmede meslek liselerinin payı büyüktür. Meslek
liselerinde teorik eğitimin staj uygulamaları ile desteklenmesi yapılan
işin pekiştirilmesini sağlamaktadır. Dolayısıyla staj eğitimi bir zorunluluk
olmuştur. Staj eğitimi ile birlikte öğrenci yapılan işi daha iyi kavramaktadır.
Mezuniyet sonrasında öğrenciler meslek sahibi olarak üretim sistemine dâhil
olurlar. Stajların, öğrencilerin eğitim kurumlarından aldıkları teorik bilgileri
uygulamaya dönüştürebilmeleri, onların ileride çalışacakları işi ve sektörü
tanıyabilmeleri açısından büyük bir önem taşımaktadır (Yazıt, 2013, s. 37).
Örgün ve yaygın eğitim kurumlarında yer alan öğrencilerin staj
uygulamalarında birtakım sıkıntılar yaşadığı bilinmektedir. İşletmelerin
öğrencilerden performans açısından beklentilerinin yüksek olması, az
sayıda iş gören ile daha fazla iş yaptırma, maliyetleri kısıp (personel
giderleri; sosyal imkânlar) karı yükseltme istekleri stajyerler açısından
problem teşkil etmektedir. Öğrenciler açısından da staj eğitimi
problemlerden ötürü bir angarya iş olarak görülmektedir. İş ve mesleğe
duyulan sevgi azalmaktadır. Bu nedenle öğrencilerin eğitim öğretime olan
bağlılığının zayıflayacağı ve meslekten soğuyacakları düşünülmektedir.
Bu çalışmada staj eğitiminde yaşanan sorunlar tespit edilecek ve çözümüne
yönelik öneriler sunulacaktır. Bu alanda yapılmış olan önceki çalışmalar
ile birlikte günümüzde yer alan sorunlara çözüm üretmesi umulmaktadır.
Bu, mesleki eğitim alan öğrencilerin staj ile ilgili görüşlerini ve bakış
açılarını tespit etmeye yönelik bir çalışma olacaktır. Ayrıca öğrencilerin
işletmelerden ve sektörden beklentilerinin neler olduğu araştırılacaktır.
Bu araştırmanın bulguları öğrencilerin daha iyi şartlarda staj eğitimi
yapabilmeleri için kanun ve yönetmelik düzeyinde gerekli adımların
atılmasına katkıda bulunacaktır.
Bu araştırma, tarama modeli kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın
çalışma grubunu İstanbul ili Silivri ilçesinde bulunan meslek liselerinde
staj yapmakta olan öğrenciler oluşturmaktadır. 2013-2014 eğitim öğretim
yılında İstanbul ili Silivri ilçesi Selimpaşa İMKB Otelcilik ve Turizm Meslek
Lisesinden 173 öğrenci, Silivri Endüstri ve Teknik Meslek Lisesinden 157
Öğrenci, Şerife Baldöktü Kız Teknik ve Meslek Lisesinden 134 olmak
üzere toplamda 464 öğrenci staj eğitimine katılmışlardır. Arıkan’ın örneklem
büyüklüğü formülü kullanılarak hesaplanan öğrenci sayısı 316’dır. Örneklem
için 316 öğrenci sayısına ulaşmak hedeflenmiştir.
Haldun PALA, Yrd. Doç Dr. Cem KİRAZOĞLU
Eğitim Fakültesi Dergisi, Özel Sayı - 2017 (219-221) 221
Bu araştırmada iki bölümden oluşan bir veri toplama aracı kullanılmıştır. Birinci
bölüm kişisel bilgilere ve staj uygulamasına yönelik 14 soruluk bir formdan
oluşmaktadır. İkinci bölüm ise 20 adet derecelendirilmiş ölçek maddelerinden
oluşan bir anket formundan oluşmaktadır. Kişisel Bilgi Formu düzenlenirken
Çevik (2012) ve Yazıt (2013) gibi yazarların anket sorularından faydalanılmıştır.
İkinci bölümde öğrenci iş yerleri ve çalışılan personel, öğrenciye sunulan sosyal
imkânlar, yöneticilerin öğrencilere davranışları, staj eğitiminin öğrenci açısından
yararı olup olmadığı ile ilgili sorulara yer verilmiştir. Bu sorular, araştırmacının
kişisel deneyimi, bir grup meslek lisesi öğretmeniyle yapılan pilot görüşmeler
ve bir grup meslek lisesi öğrencisiyle yapılan görüşmeler yoluyla geliştirilmiştir.
Veri toplama aracı, çalışma grubuna uygulandıktan sonra çalışma grubunun
içinden gönüllü olan yedi adet öğrenciyle yarı yapılandırılmış derinlemesine
mülakat yapılmış ve kendilerinden staj deneyimleri, yaşadıkları olumlu, olumsuz
durumların aktarılması istenmiştir.
Anket ile toplanan veri SPSS 21 programı kullanılarak analiz edilecektir. Betimsel
ve çıkarımsal istatistikler hesaplanacaktır. Derinlemesine mülakatlar ise içerik
analizine tabi tutulacaktır.