Abstract:
Okul yöneticisi okulu, öğrenciler ve öğretmenler için eğlenceli, yenilikçi,
neşeli, zengin ve pozitif öğrenme ortamı; kurumun diğer çalışanları için
emir ve direktiflerden ziyade iletişimin güçlü olduğu paylaşımcı ve iş
birlikçi bir çalışma ortamı haline getirdiği takdirde verimli bir eğitim
öğretim ortamı oluşturarak okulun hedeflerini ulaşılabilir kılar. Okul
yöneticisi yeniliğin yayılmasında, belirlenen hedeflere ulaşmada önemli
bir role sahiptir.
Okul yönetim sürecinde planda programda olmayan, öngörülemeyen
sorunların, kurumun işleyişini aksatacak veya durduracak bir hale
gelmemesinde okul yöneticilerinin sahip oldukları liderlik biçimleri
önemli bir etkendir. Eğitim sisteminin etkililiği okulun etkili yönetilmesine
bağlıdır.
Okul yöneticileri başarılı olmak için fiziksel görünüş, enerji, konuşma
hızı, ses perdesi ve tonu, canlandırma, el kol, baş hareketleri olarak
bazı nitelikler ve bunların yanı sıra mizahın da iletişimde kullanılması
çok önemli bir tutmaktadır. Okul yöneticilerinin, yönetim sürecinde
kullandıkları mizah yaklaşımı çok güçlü bir araçtır. Sahip olunan
mizah tarzının ve davranışının sergilenen liderlik biçimi ile uyum
göstermesi, lider ile takipçileri arasındaki iletişimi güçlü ve olumsuz
eleştirilere hoşgörülü kılması açısından önem taşımaktadır. Mizahi
yaklaşım ile en olumsuz düşünceler sempatik ama düşündürücü bir
dile çevrilebilir.
Okul yöneticilerinin mizah tarzlarına göre sergiledikleri liderlik
biçimleri nedir problem cümlemizden yola çıkarak aşağıdaki alt problem
cümlelerimizle araştırmayı geliştirdik:
1
İstanbul Aydın Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü
2
Yıldız Teknik Üniversitesi, Eğitim Fakültesi
Okul Yöneticilerinin Mizah Davranışlarına Göre Sergiledikleri Liderlik Biçimleri
210
• Okul yöneticilerinin mizah tarzları nelerdir?
• Okul yöneticilerinin liderlik davranışları nelerdir?
• Yöneticilerin liderlik davranışları ile mizah tarzları arasındaki ilişki
var mıdır?
• Okul yöneticilerinin karizmatik liderlik davranışları cinsiyetlerine,
yaşlarına, mesleki kıdemlerine, eğitim durumlarına ve çalıştığı eğitim
kademesine göre fark etmekte midir?
• Okul yöneticilerinin mizah davranışlarını, cinsiyetlerine, yaşlarına,
mesleki kıdemlerine, eğitim durumlarına ve çalıştığı eğitim kademesine
göre fark etmekte midir?
Mizah denildiğinde, eğlendiren gülümseten karikatür, resim ve fıkra gibi edebi
ürünler daha çok akla gelmekte ve kullanılmakta ve mizahın eleştirel yönü
vurgulanmaktadır. Değişik mizah tarzlarının yönetim ve eğitim alanında kullanımı
gereği kadar tartışılmamaktadır. Ruhsal ve bedensel sağlığa olumlu etkisi
yadsınmaz olan mizah aynı zamanda önemli ve ayırt edici bir liderlik niteliğidir.
Okul yöneticilerinin, alışılagelmiş otoriter ve sert davranışlarının aksine, mizahın
etkili ve yerinde kullanımı okul yöneticisi, öğretmen, öğrenci ve veli iletişimini
kolaylaştırıp tahammülü ve anlayışı geliştireceği, okul yöneticilerinin, mizahı
yönetimde kullanma becerilerini, bilgisini artıracak ve farkındalık oluşturacaktır.
Araştırma 2013-2014 eğitim öğretim yılında İstanbul ili Başakşehir
ilçesinde çalışmakta olan okul yöneticilerinin (okul müdür ve müdür
yardımcısı) kendi mizah tarzları ve liderlik stillerine ilişkin görüşleri ile
sınırlıdır. Araştırmada örneklem alınmamış evren üzerinde çalışılmıştır.
Araştırma, iki veya daha çok sayıdaki değişken arasında birlikte değişim
varlığını, değişim derecesini belirlemeyi amaçlayan araştırma ilişkisel
tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmada öncelikle ilgili kaynaklar
taranarak kavramsal temeli oluşturuldu. Daha sonra veri toplama araçları
yardımı ile araştırmanın verileri elde edildi.
Araştırmada, mizahı, ‘mizahi olmayan tarz’, ‘reddedici mizah’, ‘onaylayıcı
mizah’, ‘üretici sosyal mizah’ ve ‘alaycı mizah’ olmak üzere beş boyutta
kategorize edilen mizah ‘Mizah Tarzları Ölçeği’ ve ‘Liderlik Davranışı
Ölçeği’ kullanılmıştır.
Beyhan ÖZTÜRK, Doç. Dr. Hasan Basri GÜNDÜZ
Eğitim Fakültesi Dergisi, Özel Sayı - 2017 (209-212) 211
Okul yöneticilerinin liderlik davranışlarına tüm liderlik davranışlarında
puan ortalamaları yüksek olduğu ve en yüksek puan ortalaması ise
cesaretlendirme liderlik davranışı olduğu görülmektedir. Erkek okul
yöneticilerinin kadın okul yöneticilerine göre daha çok model olma, ilham
verme, zorluklarla başa çıkma, harekete geçme, cesaretlendirme liderlik
davranışlarını gösterdikleri görülmektedir.
Okul yöneticilerinin onaylayıcı mizah davranış puanlarının eğitim
durumlarına göre farklılık gösterdiği görülmüştür. Ön lisans ve lisans
eğitim durumuna sahip okul yöneticilerinin yüksek lisans ve doktora eğitim
durumuna sahip okul yöneticilerine göre onaylayıcı mizah davranışlarını
daha fazla gösterdikleri görülmüştür.
Okul yöneticilerinin mizah davranışlarının görev yaptıkları eğitim
kademesine göre istatistiksel olarak farklılaştığı bulunmuştur. Görev
yapılan eğitim kademesinin artmasıyla tüm mizah davranışı puanların arttığı
ve görev yapılan eğitim kademesinin yükselmesi ile okul yöneticilerinin
daha fazla mizah davranışı gösterdikleri görülmüştür.
Yöneticiler, okulu sıkıcılıktan ve stresten uzaklaştırmak, katı bürokratik
yapının olumsuzluklarını gidermek, samimi bir ortam oluşturmak, sosyal
ilişkileri olumlu yönde geliştirmek ve sürdürmek için mizahı kullanabilir.
Ayrıca mizahın ortaya çıkması için uygun ortamı hazırlayarak mizahın
kullanımını cesaretlendirebilir.
Okul yöneticilerinin seçilme koşulları gözden geçirilmeli yaş, kıdem mizah
ve liderlik davranışları da göz önünde bulundurulmalı. Okul yöneticilerinin
liderlik davranışlarının görev yaptıkları eğitim kademesine göre istatistiksel
olarak fark bulunmuştur. Okul yöneticilerinin liderlik davranışlarının görev
yaptıkları eğitim kademesi yükseldikçe liderlik davranışlarını gösterme
düzeyi yükselmektedir. Ortaöğretim ve daha alt eğitim kademelerinde
görev yapan okul yöneticilerinin liderlik davranışlarını geliştirmeye yönelik
eğitimler düzenlenebilir. Farklı sosyoekonomik yapıya sahip bölgelerde ve
illerde ilkokul, ortaokul, lise ve yükseköğretim kurumlarında, mizah tarzları
ve mizah kullanımının etkileri ile ilgili çalışmalar yapılabilir