İstanbul ili Bağcılar ilçesinde 2012-2013 öğretim yılında annelere
ve çocuklarına uygulanan “Benimle Benim İçin Oku Anne” projesi
kapsamında annelerin rol model alınması sağlanarak, çocuklara okuma
sevgisinin kazandırılması amaçlanmıştır.
Bu araştırmada “Benimle Benim İçin Oku Anne” projesi kapsamında kitap
okumanın annelerin sosyo kültürel yapısına ve öğrencilerin ders başarısına
ne tür etkilerinin olduğunun araştırılması amaçlanmıştır. Bu bağlamda
aşağıdaki sorulara yanıt aranmıştır:
• Annelerin kitap okuma sıklıklarının yaşa göre dağılımı nasıldır?
• Annelerin kitap okuma sıklıklarının eğitim düzeyine göre dağılımı
nasıldır?
• Annelerin kitap okuma sıklıklarının gelir düzeyine göre dağılımı
nasıldır?
• Annelerin kitap okuma sıklıklarının medeni durumuna göre dağılımı
nasıldır?
• Annelerin kitap okuma sıklıkları ile günlük televizyon izleme süreleri
arasında anlamlı bir ilişkisi var mıdır?
• Annelerin kitap okuma sıklıkları ile evinde internet bağlantısı olup
olmaması arasında anlamlı bir ilişki var mıdır?
• Annelere ve çocuklarına uygulanan kitap okuma projesinin öğrencinin
akademik başarıları üzerindeki etkileri nelerdir?
• Öğrencilerin kitap okuma sıklıkları ile okul başarıları arasında anlamlı
bir ilişki var mıdır?
1
Bağcılar Mehmet Akif Ersoy İlkokulu,
[email protected]
2
Kırklareli Üniversitesi, Eğitim Yönetimi, Teftişi Planlaması ve Ekonomisi Ana Bilim Dalı,
[email protected]
Annelere Uygulanan Okuma Projesinin Etkilerinin İncelenmesi (Bağcılar Örneği)
178
• Annelerin kitap okuma sıklıklarının çocukların kitap okuma
alışkanlıklarına etkileri nelerdir?
• Okuma becerisinin gelişmesi için neler yapılabilir?
Annelere Uygulanan Okuma Projesinin Etkilerinin İncelenmesi” adlı
araştırmada karma desen uygulanmıştır. Yani hem nicel, hem nitel
araştırma yöntemi kullanılmıştır. Nicel araştırma yöntemi olarak,
tarama modellerinden, genel tarama modeli kullanılmıştır. Çalışmayı
derinlemesine inceleyebilmek amacıyla 3 (üç) adet açık uçlu sorudan
oluşan yarı yapılandırılmış görüşme soruları katılımcılara sorulmuştur.
Bu araştırmanın evreni İstanbul ili, örneklemi ise Bağcılar ilçesidir. Bağcılar
ilçesinde projeye katılan 24 ilkokul, 42 ortaokul ve 14 liseden rastgele
seçilen 399 katılımcı (anne) araştırmanın örneklemini oluşturmaktadır.
Araştırma bulgularına göre; katılımcılar okuma projelerini faydalı
bulmakta ve bu tür projelerin artmasını ve genele yayılması gerektiğini
belirtmektedir. Okuma projelerinin il genelinde uygulandığı Karabük
ve Burdur illerinin 2012 YGS’de en başarılı ilk üç il içinde bulunması
da araştırılması gereken bir husustur. Ayrıca bu tür projelerde katılımcı
görüşlerinin de alınması, projenin uygulanabilirliği ve sürdürülebilirliği
açısından önemlidir. Katılımcı görüşü ile projedeki eksiklikler giderilebilir
ve projedeki katılım oranı arttırılabilir. Projeye katılımda gönüllülük esası
olması, kitap okuma sevgisi konusunda da güvenilir veriler elde etmemizi
engellemektedir. Bu tür okuma projelerinde gönüllülük esası aranmamalıdır.
Kitap fiyatlarının pahalı olması, kitap satın alınacak yerlerin sayısının
yetersiz olması, katılımcıların kitaba ulaşma olasılığını azaltmaktadır ve
katılımcılar bu sorun ile ilgili çalışmalar yapılmasını, ücretsiz kitap temin
edebilecekleri yerlerin sayısının arttırılması gerektiğini belirtmektedir.
Katılımcıların gelir seviyesinin düşük olması sebebiyle kitap fiyatlarını
pahalı bulmaları olasıdır, bu yüzden ücretsiz kitap bulabilecekleri yerleri
tercih etmektedirler. Kitap okumak isteyen bireylere kolaylık sağlamak
açısından; durak, taşıt kitaplıkları oluşturulabilir. Okul kütüphanelerinin
işlevsiz olması da, katılımcıların ücretsiz kitaba ulaşmasındaki engellerden
biridir. Okul kütüphanelerinde sürekli duran bir personel bulunmalı,
kütüphanelerdeki kitap sayısı ve çeşidinin de arttırılması gerekmektedir.