Özet:
Bilim, son dönemlerde özellikle insanın merkeze alınmasına paralel olarak
insan davranışları üzerinde ciddi çalışmalar yapmaktadır. Öte yandan
iletişim ve bilimdeki değişimler insanoğlunun hayatını da değiştirmektedir.
Düşünce ve davranışlarda meydana gelen değişimler zamanla yönetim
teorilerini dönüşüme zorlamıştır. İnsan davranışının değişmesi bu
dönüşümleri zorunlu kılmıştır. Okul ortamlarında da bu dönüşümlerin
zamanla diğer kuruluşlarda olduğu gibi değiştiği görülmüştür. Eğitim
ortamının değişimi okul yönetim biçimlerini de değiştirmiştir. Lider
yöneticilerde bu geçişin daha etkili olması beklenmektedir.
Örgüt yönetimleri için en önemli unsurlardan biri verimliliktir. Örgütlerde
verimliliğin üst düzeye çıkarılması için insan davranışlarının önemli
olduğu görülmüş ve bu yönlü çalışmalar yapılmıştır. Verimlilik kaynağı
etkin bir şekilde kullanmaktır. Bu kaynağın başında da insan gelmektedir.
Çünkü kuruluşların kullandığı diğer kaynakları da insan kullanmaktadır.
İnsanı ve maddeyi harekete geçirenler liderlerdir. Bundan dolayı liderlik
kuruluşlar için önemli bir olgudur.
Eğitim yönetiminde etik ve değerler üzerine çalışmalar son dönemlerde
artış eğilimi göstermektedir. Başlangıçta evrensel hümanizm etkisinde
olan eğitim yönetiminde, 1950’lere kadar var olan etik konuları, çocuklara
mükemmeliyetçi bir anlayışla yaklaşmaya çalışmıştır. 1950’lerden sonra
ise, daha çok kurama dayalı bir yaklaşım da benimsenmeye başlanmış
ve vaka çalışmaları da uygulanmıştır. Campbell, Willower, Hodgkinson,
Sargent, Belisle, Culbertson, Jacobson ve Reller gibi araştırmacılar etik
konusuna, moral tercihlerin ve kuralların doğasına eleştirel bir bakış
açısıyla eğilmişlerdir. Feminist araştırmalar, Marksist felsefenin yeniden ele
alınması, eleştirel kuram, post-modernizm gibi gelişmeler, eğitim yönetimi
1
İstanbul Aydın Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü
2
İstanbul Aydın Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü
Anaokulu Yöneticilerinin Etik Liderlik Davranışlarına İlişkin Öğretmen Algıları
112
alanında etik ve değerler sistemine farklı yaklaşımların ortaya çıkmasına
neden olmuştur. Kuram alanındaki bu farklı yaklaşımlar uygulamada
da etki yaratmakta, eğitim liderlerine ve oluşan ahlak kurallarına yeni
yorumlar eklemektedir. Günümüz eğitim yönetiminde, etik ve değerlerin
genel görünümü, çabuk ve sık değişen bir olguya dönüşmüştür. Alanda
felsefe temelli birçok bakış açısı ortaya çıkmaktadır (Willower ve Forsyth,
1999, s. 12-15).
Lider, toplumun üretimini yönlendiren, gelişimine öncülük eden, astlarının
yetenek ve yaratıcılığını optimum derecede ortaya çıkartan kişi olması
sebebi ile bütün topluluklar için oldukça önemli bir konuma sahiptir.
Bundan dolayı liderin etik sınırlar içerisinde kalması kuruluşların sağlığı
için oldukça önemlidir.
Günümüz okul liderleri için değişen ve etik üzerinde etkisi olan durumlara
işaret etmektedirler. Bu değişen durumlar şunlardır: Irkçılık ve kökten
dincilik, cinsiyet eşitsizliği, cinsel taciz ve şiddet, cinsiyete yaklaşımda
farklılıklar, aile yapısı (boşanmış, tek ebeveynli, hemcinslerden oluşan
vb.), çocukların suistimali, bozulan sağlık dengeleri (obetizm, aids vb.),
bilgi ve iletişim teknolojileri, okul yönetiminde yenilikler (Dempster ve
Berry, 2003, s. 458-462).
Etik liderlik davranışlarının günümüzde gittikçe önem kazandığı birçok
araştırmada değinilmiştir. Bu bağlamda, yapılan bu araştırmanın amacı
anaokulu öğretmenlerinin etik liderlik davranışlarını belirlemektir. Bu
amaca bağlı alt problemler belirlenmiştir. Bu problemler;
• Anaokulu öğretmenlerinin yönetici etik liderlik davranışlarına ilişkin
algıları nasıldır?
• Anaokulu öğretmenlerinin yönetici etik liderlik alt faktörlerine ilişkin
algıları nasıldır?
• Anaokulu öğretmenlerinin yönetici etik liderlik davranışlarına ilişkin
algıları yaş, cinsiyet, medeni durum, eğitim, kıdem ve çalışılan kuruma
göre anlamlı düzeyde farklılaşma var mıdır?
Bahar GEVER, Yrd. Doç. Dr. Aylin SÖZER ÇAPAN
Eğitim Fakültesi Dergisi, Özel Sayı - 2017 (111-113) 113
Araştırmanın evreni İstanbul ili Küçükçekmece ilçesi, örneklem ise bu
ilçelerden rastgele seçilmiş 108 anaokulu öğretmeninin kapsamaktadır.
Araştırmanın verileri bir etik liderlik ölçeği ve kişisel bilgi anketi ile
toplanmıştır. Yapılan araştırmanın nicel kısmında elde edilen veriler tarama
modeli ile değerlendirilmiştir. Tarama modelleri içinden de gelen tarama
modeli kullanılmıştır. Tarama modeli; geçmişte ya da o anda var olan
bir durumu var olduğu şekliyle betimlemeyen, tanımlamayı amaçlayan
araştırma yaklaşımıdır. Araştırmaya konu olan her neyse onları değiştirme
ve etkileme çabası yoktur bu modelde. Bilinmek istenen şey meydandadır.
Amaç o şeyi doğru bir şekilde gözlemleyip belirleyebilmektir. Asıl amaç
değiştirmeye kalkmadan gözlemektir (Karasar, 1999, s. 79).
Veriler toplandıktan sonra SPSS programı ile analiz edilecektir. İkili
değişkenlere göre farklılıkları belirlemek amacıyla t-testi, üç ve daha fazla
değişkenlere göre farklılıkları belirlemek amacıyla tek yönlü varyans
analizi kullanılacaktır. Varyans analizlerinde bulunan farklılıkların
kaynağını belirlemek amacıyla Scheffe testi uygulanacaktır.
Yapılan araştırmanın sonucunda yöneticilerin etik davranışına yönelik
öğretmen algısının cinsiyet, çalışılan kurum, yaş, mesleki kıdem, eğitim ve
sendika değişkenlerine göre anlamlı düzeyde farkın olmadığı görülmüştür.
Ancak medeni durum değişkenine göre anlamlı düzeyde farkın olduğu
görülmüştür.