Kadın kimliğinin oluşumu ve kimlikten kaynaklanan sorunlar genelde
kimlik, cinsiyet, kapitalizm, eril ve dişil tahakküm gibi feminist
yapılanmalar ekseninde açıklansa da bu çalışmada daha çok kadın kimliği
sorunsalı sosyo-kültürel unsurlar bağlamında ele alınmıştır. Sözgelimi,
çalışan ve çalışmayan kadın kimliğinin nasıl meydana geldiğine, kadınların
sosyo-kültürel unsurları nasıl öğrendiğine ve aktardığına, dahası kadın
toplumsal etkileşim ve günlük yaşamlarında edindiği kimliğe göre nasıl
hareket ettiğine bakılmaktadır. Ayrıca, sosyo-kültürel unsurların her iki
grup arasındaki olası geçişkenliği gözlemlenerek tek bir kadın kimliğinin
meydana gelip gelmediğine odaklanılmıştır. Araştırma evreni İstanbul’da
ikametgâh eden, 18-58 yaşlarındaki çalışmayan ve özel sektörde çalışan
kadınlardan oluşmaktadır. Araştırmanın örneklemi ise, Ataşehir, Kadıköy,
Üsküdar, Altunizade, Ümraniye ve Eyüp olarak sınırlandırılmıştır.
Katılımcılara kartopu örneklem tekniği ile ulaşılmıştır. Her bir katılımcıya,
yapılandırılmış kapalı ve açık uçlu ankette yer alan sorular yönlendirilerek
elde edilen veriler ışığında kadın kimliği sorunsalı cinsiyet, eğitim,
coğrafya, kültür, din, ekonomi, aile gibi sosyo-kültürel unsurlar bağlamında
bütüncül bir yaklaşımla ele alınarak durum değerlendirilmiştir. Elde edilen
veriler ışığında görülmektedir ki, çalışan ve çalışmayan kadının kimliksel
* Dr. Öğr. Üyesi Gökçen ÇATLI ÖZEN, İstanbul Aydın Üniversitesi, Sosyoloji Anabilim Dalı,
[email protected];
[email protected]
Orcid: 0000-0002-0375-3986
** Aylin AKSU, İstanbul Aydın Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sosyoloji Bölümü,
[email protected]
Orcid: 0000-0002-9521-7012
Doi Num: 10.17932/IAU.AIT.2015.012/ait_v06i1007
Araştırma Makalesi
124 Aydın Toplum ve İnsan Dergisi Year 6 Issue 1 - June 2020 (123-144)
Çalışan ve Çalışmayan Kadının Sosyolojik Yorumu: İstanbul Örneği
oluşumu asli ve tali toplumsallaşma sürecine göre şekillenmektedir.
Dolayısıyla, sosyo-kültürel bağlamda toplumsal yönlendirmeye kadınların
farklı şekilerde maruz kaldıkları görülmektedir. Dahası, bir yandan eğitim
seviyesi yükseldikçe kamusal hayata katılımda artış olduğu görülürken öte
yandan çalışan kadının kimliksel krizleri çalışamayan kadına göre daha
fazla olduğu saptanmıştır.