Abstract:
Ergenlik dönemi, ergen çocuğun kendi yaşamına olduğu kadar aile ve
ebeveynlerin yaşamına da etki eden gelişimin önemli bir evresidir. Ergenlik
döneminde çocuğu olan ebeveynlerin artan sorumlulukları ve çocukların değişen
davranış biçimleri, ebeveynlerin ailede yeni ortaya çıkan birçok sorun ile baş
etmelerini gerektirmektedir. Bu araştırmanın amacı; ergenlik dönemine geçişin
ebeveynler açısından yarattığı sorunları, ebeveynlerin ergen çocuklarıyla olan
ilişki biçimlerini, ergen çocuk sahibi olmanın ebeveynlerin öznel yaşamlarını
nasıl etkilediğini, ebeveynlerin çocuklarıyla ilgili yaşadıkları sorunlarda hangi
baş etme stratejilerini geliştirdiklerini anlamaktır. Çalışmanın bir diğer amacı
ise ergen bireyin aile ve okul ilişkileri çerçevesine dikkat çekerek okul sosyal
hizmetinin işlevi üzerine bir değerlendirme yapmaktır.
Nitel olarak tasarlanan araştırma, İstanbul’da bir özel lisede kolayda örnekleme
ile seçilen 20 öğrenci velisi ile yarı yapılandırılmış görüşme formları kullanılarak
gerçekleştirilmiştir. Araştırmada elde edilen bulgular, ergenlikle birlikte
çocukların davranış örüntülerinin değiştiğini, ebeveynlerin yaşadıkları sorunların
arttığını ve bu sorunların aile içi ilişkilerine yansıdığını, ebeveynlerin sorunlar ile
çeşitli baş etme stratejilerini geliştirdiklerini göstermektedir