Abstract:
Bu araştırmada, hayatlarının kritik bir döneminde bulunan üniversite sınavına
hazırlanan bireylerin, pandemi sürecinde, psikolojik sağlamlık ve iyi oluşları
ile stresle başa çıkma arasındaki ilişkinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmaya
katılan kişilerin yaş, cinsiyet, eğitim durumu, okul türü ve anne-baba eğitim
durumuna ilişkin veriler kullanılarak psikolojik sağlamlık, iyi oluş ve stresle başa
çıkma arasındaki ilişki değerlendirilmiştir. Çalışmanın örneklemini İstanbul ilinde
yaşayıp, üniversite giriş sınavına hazırlanan 255 kadın, 110 erkek olmak üzere
toplam 365 kişi oluşturmaktadır. Araştırma kapsamında Kısa Psikolojik Sağlamlık
Ölçeği, Beş Boyutlu İyi Oluş Modeli PERMA Ölçeği ve Stresle Başa Çıkma Ölçeği
google formlar üzerinden, gönüllülük esasına göre çevrimiçi olarak doldurtulmuştur.
Elde edilen veriler SPSS 25.0 paket programında çözümlenmiştir. Bu araştırmada,
betimsel yönteme dayalı ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır.
Veri analizleri sonucu, psikolojik sağlamlık, iyi oluş ve stresle başa çıkma arasında
pozitif yönlü ilişki bulunduğu, birinde ki artışın aynı ölçüde olmasa da diğerinde de
artışa neden olduğu ortaya konulmuştur. Araştırma sonucunda cinsiyet, eğitim
durumu ve baba eğitim durumu verileri değerlendirildiğinde psikolojik sağlamlık, iyi
oluş ve stresle başa çıkma açısından katılımcılar arasında anlamlı fark
bulunmamıştır. Buna karşılık 19 yaş grubu bireylerin olumsuz duyguları daha fazla
deneyimledikleri, özel okulda okuyan bireylerin iyi oluşun olumlu ilişkiler alt
boyutunda daha yüksek puanlandığı, katılımcıların anne eğitim düzeylerinin
üniversite ve yüksek lisans olması, ilkokul ve ortaokul mezunu olanlara göre
psikolojik sağlamlığı ve iyi oluşu artırıcı etki yaratmakta olduğu bulguları ortaya
konulmuştur