Abstract:
Bu araĢtırmanın amacı, çocuk üniversitesi tutum ölçeğinin (ÇÜTÖ) geçerlilik
ve güvenilirliğinin belirlenmesidir. AraĢtırma ġubat 2020- Nisan 2021 tarihleri
arasında 300 katılımcı ile yürütülmüĢtür. Ölçek öğrencilere uygulandıktan 2 hafta
sonra katılımcılar arasından rastgele seçilen 100 kiĢi üzerinde test- tekrar test
uygulaması yapılmıĢtır. Ölçeğin güvenilirliğini belirlemede, iç tutarlılık analizi,
madde geçerliliği, madde ayırt edicilik analizi ve test- tekrar test güvenilirliği
yapılmıĢtır. Kapsam geçerliliği sağlanmıĢtır, elenen madde olmamıĢtır. Ölçeğin yapı
geçerliliğini belirlemek için öncelikle açıklayıcı faktör analizi yapılmıĢ ve toplam
varyansın %69.43‟ünü açıklayan 3 faktörlü bir yapı elde edilmiĢtir. Açıklayıcı faktör
analizinden elde edilen madde-faktör yapısının doğrulayıcı faktör analizi ile model
uyumu test edilmiĢ ve ölçeğin 3 faktörlü yapısının uyum indekslerinin iyi uyum
kararı sonucunda doğrulandığı görülmüĢtür. Maddelerin ayırt edicilik güçlerini
belirlemek için madde-toplam korelasyonu hesaplanmıĢ ve t-testi kullanılarak üst
%27‟lik ile alt %27‟lik grupların madde ortalamaları arasındaki farkların anlamlılığı
analizinde üst ve alt grupların madde ortalamaları arasındaki tüm farkların anlamlı
olduğu saptanmıĢtır. Ölçeğin güvenilirliğinin ve iç tutarlılığının belirlenmesi için
Cronbach Alfa, Ġkiye Bölme, Paralel ve Mutlak Kesin Paralel kriterleri 0.70 değerini
geçerek, güvenirlik yüksek düzeyde elde edilmiĢtir. Her bir boyuta yönelik
güvenilirlik kriteri Cronbach Alfa değerleri ve ölçeğin geneline yönelik Cronbach
Alfa değeri 0.70 değerinin üzerinde beklenen Ģekilde elde edilmiĢtir. Ölçeğin test tekrar test uygulamasında pozitif yönlü anlamlı iliĢki saptanmıĢtır. Bu sonuçlara
bağlı olarak; ÇÜTO ölçeğinin geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğu
belirlenmiştir