Abstract:
Bu çalışma, yetenek yönetimi ve örgütsel bağlılık arasındaki ilişkinin incelenmesine
odaklanmaktadır. Günümüzde organizasyonlarda insan sermayesi en az finansal
sermaye kadar önemli bir hale gelmiştir. Bu bağlamda etkin yönetim; insan
sermayesi ve yeteneklerine bağlı olarak gelişmektedir. Piyasalarda belirsizlik daha da
arttığından, örgütler küresel rekabet ortamında sürdürebilir rekabet üstünlüğü
kazanmak için farklılık oluşturmaya çalışmaktadır. Bu yüzden insan kaynaklarının
önemi artmakta ve işletmeler artık yetenek yönetiminin iş ortamında başarının en
önemli anahtarlarından biri olduğunu kabul etmektedir. Yetenek yönetimi uygulayan
işletmeler, çalışanlarını, işin gerektirdiği yeteneklere sahip bireyler arasından
seçmektedir. Kendine yatırım yapılan, yetenekleri doğrultusunda eğitilen ve
geliştirilen çalışanlar işletmede çalışmaya devam ederek, işletmenin performansını,
rekabet gücünü ve entelektüel sermayesini de arttırabilmektedir. Örgütsel bağlılık,
işletmenin yetenek yönetimi stratejisinin geliştirilmesinde önemli bir rol
oynamaktadır. Çalışanlar kendilerini işlerinde yetenekli hissettiklerinde işletmeye bir
bağlılık algısı gelişmekte ve işletmenin bir üyesi olarak iş tatmininin sağlanması
hedeflenmektedir. Böylece kendini işinde yetenekli hisseden bireylerin de örgüte
bağlılık düzeyleri artması ve işten ayrılma niyetleri azalması beklenmektedir. Özel
bankalarda ise yetenek yönetimi ve çalıştığı bankaya bağlı çalışanların bulunması
daha kritik bir önem arz etmektedir. Bu bağlamda bu çalışmanın amacı, Azerbaycan
başkenti Bakü'de bulunan özel bankalarda yetenek yönetiminin hangi düzeyde
kullanıldığı ile örgütsel bağlılık ve onun alt boyutlarına nasıl etki ettiğini ölçmek,
eksiklerini saptamak ve önemini belirlemektir. Çalışmada ayrıca, örgütsel bağlılığın
yaş, eğitim, cinsiyet gibi demografik faktörlerle etkisi de incelenmekte ve bunlarla
ilgili de hipotezler test edilmektedir.