Abstract:
Bu çalışmada ebeveyn iletişiminin ergenlerin sosyal-duygusal beceri algılarını anlamlı
olarak yordayıp yordamadığı ele alınmıştır. Çalışma genel tarama modellerinden biri
olan ilişkisel tarama modeli aracılığıyla gerçekleştirilmiştir. Çalışmada bağımlı
değişken ergenlerin sosyal-duygusal beceri algılarıdır. Ebeveyn iletişimi ise yapılan
analizler çerçevesinde hem bağımlı hem bağımsız değişken olarak belirlenmiştir.
Araştırmadaki diğer bağımsız değişkenler ise anne, baba ve çocuğun yaşı, medeni
durum, çocuk (kardeş) sayısı ve ailenin eğitim ve gelir düzeyi şeklindedir. Bu
araştırmada anne ve babaların ergenlik dönemindeki çocuklarıyla iletişimi ve
ergenlerin sosyal-duygusal beceri algılarının aile eğitim, yaş, çocuk (kardeş) sayısı ve
cinsiyet değişkenlerine göre değişip değişmediğini tespit etmek amaçlanmıştır. Ayrıca
anne ve baba iletişimi ve yaşı ve çocuğun yaşı değişkenlerinin ergenlerin sosyal duygusal beceri algılarını anlamlı olarak yordayıp yordamadığı araştırılmıştır.
Araştırma kapsamında İstanbul ili Anadolu yakası Kartal ilçesinde lise düzeyinde
öğrenim gören öğrenciler ve onların anne babaları evren olarak belirlenmiştir.
Toplamda 510 kişiden (170 anne, 170 baba, 170 ergen) veri elde edilmiştir. Veriler
Çocuk Bilgi Formu, Aile Bilgi Formu, Ebeveynin Çocuğuyla İletişimi Ölçeği ve
Sosyal-Duygusal Beceri Algısı Ölçeği kullanılarak elde edilmiştir. Elde edilen veriler,
SPSS istatistik programında analiz edilmiştir.
Araştırmadan elde edilen sonuçlar şu şekildedir; araştırmaya katılan ebeveynlerin
çocuklarıyla iletişimlerinin düzeyi ve ergenlik dönemindeki çocuklarının sosyal duygusal beceri algıları yüksek düzeyde tespit edilmiştir. Bir diğer sonuç ise babaların
ergenlik dönemindeki çocuklarıyla iletişimlerinin düzeyi, annelerinkine göre daha
yüksektir. Diğer yandan anne ve babanın yaşı ve kardeş sayısı değişkenleri, ergen
bireylerin sosyal-duygusal beceri algılarını anlamlı olarak farklılaştırmaktadır. Ayrıca
tek çocuk olan ergen bireylerin sosyal-duygusal beceri algıları kardeşi olan
bireylerinkine göre daha yüksektir ve araştırmaya katılan ergen bireylerin sosyal duygusal beceri algılarını anlamlı ve tek yordayan değişken babanın çocuğuyla olan
iletişiminin düzeyidir.