Abstract:
Bu çalışmanın amacı, lise düzeyinde öğrenim görmekte olan öğrencilerin Instagram
bağımlılıkları ve sosyal görünüş kaygıları arasındaki ilişkiyi incelemektir. Ayrıca bu
çalışmada, öğrencilerin Instagram bağımlılık düzeylerinin cinsiyet, sınıf seviyesi, lise
türü, ailenin aylık gelir durumu, anne eğitim seviyesi, baba eğitim seviyesi,
beğenmediği yüz/beden bölgesi olma durumu, günlük Instagram kullanım süresi, yüz
ve beden üzerinde oynamalar yapılabilen programları (photoshop programları)
kullanım sıklığı değişkenlerine göre farklılık gösterip göstermediği araştırılmıştır.
Araştırma ilişkisel tarama modelindedir. 2019-2020 eğitim öğretim yılında İstanbul ili
Kartal ilçesindeki dört farklı lise türünde öğrenim gören 712 öğrenci araştırmanın
örneklemini oluşturmuştur. Veri toplama araçları olarak, “Instagram Bağımlılık
Ölçeği”, “Sosyal Görünüş Kaygısı Ölçeği” ve “Kişisel Bilgi Formu” kullanılmıştır.
Veri sayısı 30'un üzerinde olduğundan, dağılımın normalliğini test etmek için
Kolmogorov-Smirnov testi kullanılmıştır. Bulgular neticesinde, lise düzeyinde
öğrenim gören öğrencilerin Instagram bağımlılıkları ile sosyal görünüş kaygıları
arasında pozitif, orta düzeyde anlamlı ilişki tespit edilmiştir. Sınıf seviyesi, aile aylık
gelir durumu, anne eğitim seviyesine göre Instagram bağımlılık düzeyleri anlamlı bir
farklılık göstermemektedir. Bununla birlikte cinsiyet, lise türü, baba eğitim seviyesi,
beğenmediği yüz/beden bölgesi olma durumu, günlük Instagram kullanım süresi,
photoshop programları kullanımı ile Instagram bağımlılık düzeyleri arasında anlamlı
fark bulunmuştur.