dc.contributor.author |
Ağaçhan, Gizem Büşra
|
|
dc.date.accessioned |
2020-01-21T08:28:37Z |
|
dc.date.available |
2020-01-21T08:28:37Z |
|
dc.date.issued |
2019-01 |
|
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/11547/5362 |
|
dc.description.abstract |
Özellikle son zamanlarda kadınların kültürümüzden gelen geleneksel rollerinden
kurtularak çalışma hayatında yer almaya başlamalarıyla beraber anne, ev kadını,
çalışan anne ve iş kadını olarak yüklenmiş oldukları rol ve sorumluluklara yenileri de
eklenmiştir. Çalışan kadınlar iş hayatlarında ki rol ve sorumlulukları ile içinde
bulundukları toplum tarafından üstlerine biçilen annelik tanımı ve sorumluluğu
arasındaki dengeyi sağlamaya çalışırken çoğu zaman bu ağır yüklerin altında çok
fazla strese maruz kalabilmektedirler (Gürkan ve Yaşar, 2015).
Bu kapsamda değerlendirilecek olursa, çalışan annenin bu roller sebebi ile
yaşayacağı stres düzeyi, çocuğun davranışlarını ve kaygı düzeyini etkileyebilir.
Çalışan annelerin algıladıkları stres düzeylerinin çocuklarının “durumluk ve
süreklilik” kaygı düzeyindeki ilişkinin incelendiği bu araştırmada ilişkisel tarama
modeli kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubu İstanbul’da belirlenen özel
okullarda eğitim gören 9- 12 yaş aralığında ki 230 öğrenci ve bu öğrencilerin
çalışmakta olan annelerinden oluşmaktadır. Çalışan anneye “Algılanan Stres Ölçeği”,
çocuklara “Çocuklar İçin Durumluk-Süreklilik Kaygı Envanteri” ( ÇDSKE)
uygulanmıştır.
Çalışan annelerin algıladıkları stres ile yaş, eğitim durumu, gelir durumu, çocuk
sayısı ve çalışma süresi; çocukların durumluk ve sürekli kaygı durumu ile yaş,
cinsiyet, devam ettikleri eğitim kademesi ve okul öncesi eğitim alma arasında
anlamlı bir farklılaşmanın olup olmadığı incelenmiştir.
Bu incelemenin sonucunda, Annelerin algıladıkları stres ile durumluk kaygı arasında
anlamlı, negatif yönlü ve “zayıf” düzeyde ilişki bulunmuştur. Annelerin algıladıkları
stres ile sürekli kaygı arasında anlamlı, negatif yönlü ve “zayıf” düzeyde bir ilişkinin
olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca çocukların algıladıkları durumluk kaygı ile sürekli
kaygı arasında anlamlı, pozitif ve “zayıf” düzeyde bir ilişkinin olduğu ortaya
çıkmıştır. Çocukların algıladıkları durumluk ve sürekli kaygı durumlarının
annelerinin streslerini ne şekilde yordadığını incelemek için çoklu doğrusal
regresyon analizi sonucuna göre, durumluk kaygı ve sürekli kaygı durumları
annelerin algıladıkları stres ile anlamlı bir ilişki ortaya çıkarmaktadır. Çocukların
yaşadıkları durumluk-sürekli kaygıları annelerin yaşadıkları stresin %16’sını
açıkladığı görülmüş olup bu bulgu doğrultusunda annelerin yaşadıkları stresin
%16’sını çocukların algıladıkları durumluk-sürekli kaygı, %84’ünü diğer değişkenler
açıklamaktadır. |
tr_TR |
dc.language.iso |
tr |
tr_TR |
dc.publisher |
İSTANBUL AYDIN ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ |
tr_TR |
dc.subject |
Çalışan kadın |
tr_TR |
dc.subject |
Stres |
tr_TR |
dc.subject |
Stresle başa çıkma |
tr_TR |
dc.subject |
Kaygı |
tr_TR |
dc.subject |
Working woman |
tr_TR |
dc.subject |
Stress |
tr_TR |
dc.subject |
Overcoming the stress |
tr_TR |
dc.subject |
Anxiety |
tr_TR |
dc.title |
ÇALIŞAN ANNELERİN STRES DÜZEYLERİNİN ÇOCUKLARININ KAYGI DÜZEYİNDEKİ İLİŞKİSİNİN İNCELENMESİ |
tr_TR |
dc.type |
Thesis |
tr_TR |
dc.description.abstractol |
Particularly recently, by getting rid of traditional roles of women in our culture and
along with starting to take place in working life, new ones are added to their roles
and responsibilities as well as mother, housewife, working mother and business
women. Working women are often exposed to a lot of stress under these burdens,
while trying to maintain the balance between their roles and responsibilities in
business, and the definition and responsibility of maternity that ascribed by their
society (Gürkan ve Yaşar, 2015).
In this context, the level of stress that the working mother will experience due to
these roles may affect the child's behavior and the level of anxiety.
Correlational survey model was used in this study in which the effects of perceived
stresses of working mothers on state and trait anxiety. The target population of the
study consists of 230 students aged between 9 and 12 who were educated in private
schools in Istanbul and their working mothers. Perceived Stress Scale for working
mother and State-Trait Anxiety Inventory for Children (STAI) was applied to
children.
It was investigated whether there was a significant difference between the perceived
stress of working mothers with age, educational status, income status, number of
children and working time; the state and trait anxiety status of the children and the
age, gender, the level of education they attend and the pre-school education.
As a result of this study, it was found that there was a significant, negative and weak
relationship between the perceived stress of mothers and the trait anxiety.
Additionally, it was found that there was a significant, positive and weak relationship
between the state anxiety perceived by the children and the trait anxiety. According
to the results of multiple linear regression analysis, to determine how children
perceive the state and trait anxiety of their mothers, state anxiety and trait anxiety
situations reveal a significant relationship with the perceived stress of mothers. The
state-trait anxiety experienced by the children explained 16% of the stress
experienced by the mothers and 16% of the stress experienced by the mothers was
determined by the state-trait anxiety perceived by the mothers and 84% by the other
variables. |
tr_TR |
dc.publisher.firstpagenumber |
1 |
tr_TR |
dc.publisher.lastpagenumber |
102 |
tr_TR |
dc.identifier.bibliographictag |
Ağaçhan, Gizem Büşra, ÇALIŞAN ANNELERİN STRES DÜZEYLERİNİN ÇOCUKLARININ KAYGI DÜZEYİNDEKİ İLİŞKİSİNİN İNCELENMESİ(2019), İSTANBUL AYDIN ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ |
tr_TR |