Abstract:
Amaç: Bu araĢtırmanın amacı ortaokul öğrencilerinde dijital oyun bağımlılığı,
aleksitimi ve üstbiliĢ sorunları arasındaki iliĢkiyi incelemektedir.
Yöntem: Ġstanbul‟da 3 ortaokuldan 9-16 yaĢ aralığında 667 öğrenci (%51.1 erkek,
s=341, % 48.7 kadın, s=325, %0.1 belirtmemiĢ, s=1) çalıĢmaya dahil edilmiĢtir.
AraĢtırmada KiĢisel Bilgi Formu, 20 soruluk Toronto Aleksitimi Ölçeği (TAÖ-20),
ÜstbiliĢ Ölçeği Çocuk ve Ergen (ÜBO-ÇE) ve Çocuklar için Dijital Oyun
Bağımlılığı Ölçeği (ÇĠDOBÖ) uygulanmıĢtır. AraĢtırmanın istatistiksel analizinde
ise SPSS 20 programından yararlanılmıĢtır. Pearson Momentler Çarpımı Korelasyon
Testi, Bağımsız Örneklem T Testi ve Ġkili Durum Lojistik Regresyon Analizi
kullanılmıĢtır.
Bulgular: Erkek katılımcıların Çidobö toplam puanları, kızlara oranla anlamlı
ölçüde yüksek bulunmuĢtur. Übö-çe toplam puanları, TAÖ-20 toplam ve alt boyut
puanları ile pozitif yönde anlamlı korelasyonlar göstermektedir. Çidobö toplam
puanları ile Übö-çe faktör 1 puanları pozitif yönde anlamlı korelasyon
göstermektedir. Cinsiyet, ÜBÖ-ÇE faktör 1, TAÖ-20 faktör 1ve TAÖ-20 faktör 3
faktörlerinin dijital oyun bağımlısı olma durumunu anlamlı ölçüde öngördüğü tespit
edilmiĢtir.
Sonuç: Aleksitimi karakter özelliklerinin erken farkedilmesi ve tedavi planlanması
ile üstbiliĢ sorunlarını hedefleyen terapötik müdahaleler dijital oyun bağımlılığı
geliĢim riskini azaltabilir.