dc.contributor.author |
Bingöl, Onur
|
|
dc.date.accessioned |
2020-01-03T07:56:54Z |
|
dc.date.available |
2020-01-03T07:56:54Z |
|
dc.date.issued |
2017-04 |
|
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/11547/5249 |
|
dc.description.abstract |
Şüphesiz ki fotoğrafın farklı disiplinlerde ve farklı zamanlarda yapılmış
icatların bir sonucu olması, kavramın icadına ilişkin net bir bilgi
verilmesine mani olmaktadır. İlk zamanlarında, belge olmaktan öteye
geçemeyen fotoğraf disiplininin bir sanat formuna dönüşeceği
birçoklarının aklından bile geçmemiştir. Ancak, o dönemler
düşünüldüğünde, henüz ne işe yaradığı ve geleceğinin ne yöne doğru
ilerlediği tam olarak kestirilemeyen fotoğraf, çok keskin ve ani bir
biçimde resim sanatı üzerinde etki yaratarak Realizm sanat akımının yok
olmasına ve yeni sanat akımlarının ortaya çıkmasına sebebiyet vermiştir.
Uygulamalı bir şekilde insanoğlunun günlük hayatında yer alan fotoğraf,
takip eden dönemlerde belge olmanın dışındaki farklı disiplinlerin etkili
bir şekilde istifade ettiği bir hal almıştır. Özellikle İngiltere’nin öncülük
ettiği endüstri devrimi ve Amerika Birleşik Devletleri ile dünyanın geri
kalanında oluşturduğu karşı konulmaz etki, fotoğrafın bir reklam ve
pazarlama aracı olarak da kullanılması yolunu açmıştır.
Endüstri devriminin toplumsal yapı üzerinde oluşturduğu değişikliğin bir
sonucu olarak da evrimleşen sanat kavramı, Almanya’daki Bauhaus
okulunun da etkisiyle fotoğrafın yeni dünya sanatçıları tarafından sanat
objesi olarak kullanılmasının önünü açmıştır. Modern sanatlar tarihi
içerisinde fotoğraf, bir tasarım aracı olarak ilk defa Bauhaus okulunun
eğitimcileri ve öğrencileri tarafından kullanılmıştır. Takip eden dönemde
ise sürekli gelişen ve kullanımı kolaylaşan fotoğraf teknolojileri, tüm
dünyada sanatçıların ilgisini çekerek alternatif uygulamalar yapılmasının
önünü açmıştır. Günümüze geldiğimizde fotoğrafın artık tamamen sanal
bir kavram olduğu gözlemlenir. Sayısal fotoğraf artık tarihi bir kavramdır
ve teknolojinin hangi imkanlara doğru ilerlediği net olarak tahmin
edilememektedir. Bu değişimlerin yanında fotoğrafın da bir sanat formu
olduğu gerçeği halen yerli yerinde durmaktadır ancak özellikle son
yıllarda tasarım kavramının fotoğrafa disiplinine yansımaları üzerine
ciddi gelişmeler yaşanmaktadır. Çünkü yeni dünyada fotoğraf, özellikle
görüntü kaydı sonrasında yapılan aydınlık oda uygulamaları sayesinde
fantastik bir dünyaya açılan pencere konumuna da gelmiştir.
Bu çalışmada, fotoğrafın bir kavram olarak geçirdiği evrim, geçmiş ve
bugün bağlamında örneklerle kısaca değerlendirilmiş ve kavramın
geleceğine ilişkin tasarımsal gereklilikler fotoğrafçı perspektifinde
değerlendirilmiştir. |
tr_TR |
dc.language.iso |
tr |
tr_TR |
dc.publisher |
İstanbul Aydın Üniversitesi İletişim Çalışmaları Dergisi |
tr_TR |
dc.subject |
Tasarım |
tr_TR |
dc.subject |
Fotoğraf |
tr_TR |
dc.subject |
Grafik Tasarım |
tr_TR |
dc.subject |
Design |
tr_TR |
dc.subject |
Photography |
tr_TR |
dc.subject |
Graphic Design |
tr_TR |
dc.title |
Alternatif Tasarlamalar Bağlamında Fotoğraf |
tr_TR |
dc.type |
Article |
tr_TR |
dc.description.abstractol |
The fact that the photography is a result of inventions of different times
and different disciplines prevents us from having a clear information on
the invention of such concept. Once a document in the earlier period,
almost nobody thinks that photography discipline may turn into a form of
art. When we consider such period, being unable to predict the future and
purpose, the photography has paved the way for the disappearance of
Realism and creating new art movements by influencing the art of
painting in a sharp and instant manner. Being involved in the daily life of
the humankind practically, the photography has turned into a
phenomenon that is made use of by the different disciplines other than
being a document in the following periods. Especially the industrial
revolution pioneered by Britain and its irresistible impact on the USA
and the rest of the world has given way for photography to be used as a
tool for advertising and marketing. Being evolved as a result of the change, created by the industrial
revolution in the social structure, the art form has paved the way for
photography to be used by the new world artists as an object of art with
the impact of Bauhaus school in Germany. The teachers and students of
the Bauhaus school are the first to use photography as a design tool
within the history of modern arts. Continuously being developed and got
easier to use in the following term, the photography technologies have
given way for alternative applications by drawing the attention of all
artists in the world. Today, we can observe that photography completely
is an art form. Digital photography is a historical concept and we cannot
predict the future facilities of the technology. The photography still
maintains its position as an art form along with such changes; however,
there are substantial developments on reflections of design concept on
the photography disciplines recently. The photography in the new world
has become a window to the fantastic world thanks to the camera lucida
applications that are done, especially following the video record.
The objective of this study is to assess the evolution of the photography
as a concept along with examples of past and present and evaluate the
design necessities regarding the future of the concept in the perspective
of a photographer. |
tr_TR |
dc.publisher.firstpagenumber |
1 |
tr_TR |
dc.publisher.lastpagenumber |
16 |
tr_TR |
dc.identifier.bibliographictag |
Bingöl, Onur, Alternatif Tasarlamalar Bağlamında Fotoğraf(2017), İstanbul Aydın Üniversitesi İletişim Çalışmaları Dergisi |
tr_TR |