Abstract:
Bu araştırmada “En Uzun Yüzyıl” ünitesinde görsel materyal destekli etkinliklerin
ortaöğretim 10. sınıf öğrencilerinin ders başarısına etkisi incelenmiştir. Araştırmada
ön test- son test- İzleme test kontrol gruplu deneysel model deseni uygulanmıştır.
2013 – 2014 eğitim ve öğretim yılı İstanbul İli Ümraniye İlçesi TÇMB Teknik ve
Endüstri Meslek Lisesi 10. Sınıf düzeyindeki bütün sınıflar çalışmanın evreni olarak
kabul edilmiştir. Bu sınıflardan yansız atama yöntemi ile ATL 10 B sınıfı deney
grubu, ATL 10 C sınıfı kontrol grubu olarak seçilmiştir. Deney ve kontrol grubunu
oluşturan toplam 59 öğrenci çalışmanın örneklemini oluşturmuştur.
Araştırmacı tarafından veri toplama aracı olarak kullanılan akademik başarı testi
uzman görüşleri alınarak, “En Uzun Yüzyıl” ünitesinin hedef ve kazanımlarına
uygun ünite konularının tamamını kapsayacak şekilde 25 adet çoktan seçmeli
sorudan oluşturulmuştur. Araştırmacı, öncelikle deney ve kontrol gruplarının
benzerlik düzeylerini ve ünite konularına ilişkin ön bilgi seviyelerini ölçmek
amacıyla oluşturduğu akademik başarı testini her iki gruba ön test olarak
uygulamıştır. İkinci aşamada araştırmacı tarafından, haftada 2 ders saatini kapsamak
üzere 5 hafta boyunca toplamda 10 ders saati planlandığı üzere deney grubuna görsel
materyal destekli etkinlikler ile, kontrol grubuna ise geleneksel yöntemleri kapsayan
etkinlikler ile ders işlenmiştir. Beş hafta sonunda, akademik başarı testi, her iki gruba
tekrar test olarak uygulanmış, işlenen konuların deney ve kontrol grubu için
öğrenilme düzeyleri ölçülmüştür. 15 haftalık izleme süresinin ardından, akademik
başarı testi, her iki gruba tekrar test olarak uygulanmış, öğrenmenin kalıcılığı
bakımından ölçüm yapılmıştır.
Verilerin analizi SPSS 21.0 programında yapılmıştır. Araştırmada anlamlılık
katsayısı 0,05 olarak alınmıştır. Analiz sonucunda hesaplanan p değeri söz konusu
anlamlılık katsayısı ile karşılaştırılmış ve sonuçlar yorumlanmıştır. Analizlerde
deney ve kontrol grubunun test puanları açısından karşılaştırılmasında non
parametrik testlerden Mann Whitney U testi kullanılmıştır. Grupların kendi içinde
Ön test – son test – İzleme test puanlarının karşılaştırılmasında ise Wilcoxon Z testi
kullanılmıştır.
Elde edilen verilerin analizi sonucunda; başarı testi ön test verilerinde deney ve
kontrol grupları arasında anlamlılık düzeyi açısından istatistiksel olarak fark
oluşmamıştır. Başarı testi son test verilerinin analizi sonucunda; ders başarısı her iki grupta da artmıştır. Ancak görsel materyal destekli etkinliklerle ders işlenen deney
grubunda, geleneksel yöntemler ile ders işlenen kontrol grubuna göre ders başarı
daha çok artmıştır. Başarı testi son test puanları açısından deney grubu lehine
istatistiksel olarak anlamlı fark oluşmuştur. 15 haftalık izleme süresinin ardından
başarı testi, izleme başarı testi olarak tekrar uygulanmıştır. Elde edilen verilerin
analizi sonucunda; öğrenmenin kalıcılığı bakımından, deney grubu lehine istatistiksel
olarak anlamlı fark oluşmuştur. Grupların kendi içinde Ön test – son test – İzleme
test puanlarının karşılaştırılmasında ise her iki grupta da başarı testi son test puanları
lehine istatistiksel olarak anlamlı fark oluşmuştur.