Abstract:
Disiplin, okulda, sınıflarda öğrencinin eğitim-öğretim hayatına yaptırım katan bir
kavramdır. Okulda disiplini oluşturmak ve uygulamak eğitimcilerin üzerinde
uğraştıkları en önemli sorunlardan biridir. Disiplin sadece uygulanacak sıradan
kurallar olarak görülmemelidir. Disiplin, eğitimin bir parçası haline gelmeli,
öğrencinin günlük hayatta da uygulaması gereken davranışlar halini almalıdır.
Disiplin anlayışı her şeyde olduğu gibi hızla değişmektedir. Geçmişten günümüze
disiplin olayına paralel olarak, denetimin mutlaka var olması ve okul yöneticileri
tarafından uygulanması gerekmektedir.
Bu araştırmanın amacı, okul yöneticilerinin disiplin yaklaşımlarının öğretmenlere
göre nasıl olması gerektiğinin araştırılmasıdır. Bu araştırma, genel tarama modelinde
nicel bir çalışmadır. Veriler 2013-2014 eğitim-öğretim yılında İstanbul ili Başakşehir
ilçesine bağlı 4 Anadolu Lisesi, 4 Meslek Lisesinde olmak üzere toplam 8
ortaöğretim kurumunda görev yapan 82 öğretmenin görüşlerinden elde edilmiştir.
Veri toplama aracı olarak; İlköğretim okulu yöneticilerinin “Okuldaki disiplin
yaklaşımları ölçeği” (Özcan,H.Ö.2008) ,kullanılmıştır. Veriler SPSS 22 for Windows
programı kullanılarak t-testi ve tek yönlü varyans analizi ile değerlendirmeye
alınmıştır.
Yapılan analizler sonucunda, cinsiyet, mesleki kıdem değişkenleri temel alındığında
öğretmenlerin, okul müdürlerinin disiplin yaklaşımlarına yönelik tutumlarının
genellikle olumsuz olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Öğretmenler, okul müdürünün
okulda disiplin uygularken adaletli davrandığına, okul müdürü, disiplin kurallarına
uygun davranmayan astlarının tutumlarının nedenlerini araştırdığına, okul
müdürünün disiplin kurallarına uygun davranmayan astlarını istenen davranışları
yapacak şekilde yetiştirdiğine, okul müdürü, disiplin kurallarına uygun davranmayan
astlarının sorunlarını çözmek için onlara kılavuzluk yaptığına katılmamaktadır. Çalışma sonucunda ulaşılan öneriler ise; yöneticiler, öğretmenlere güvenmeli,
onların öz denetimli olduğuna inanmalı, yöneticiler öğretmenlerin disiplin kurallarına
ne derece uyduklarını düzenli ve sürekli kontrol etmeli ve kontrol neticesinde
kurallara uyan öğretmenler ödüllendirilmelidir.