dc.contributor.author |
Cengiz, Şerife
|
|
dc.contributor.author |
Kemankaşlı, Nihat
|
|
dc.date.accessioned |
2019-06-27T12:21:23Z |
|
dc.date.available |
2019-06-27T12:21:23Z |
|
dc.date.issued |
2015 |
|
dc.identifier.citation |
1 |
tr_TR |
dc.identifier.issn |
2149-3960 |
|
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/11547/2473 |
|
dc.description.abstract |
Fransa Damville’de doğan Jacques Villon (1875-1963) sanatçı bir aileden gelmekteydi. Sanata
ilk olarak Cormon’un Atölyesi’nde başlamış Ecole des Beaux Arts’da, daha sonra Académie
Julian’de eğitim aldı. Gaston Duchamp olan asıl adını Jacques Villon olarak değiştirdi.
Gravür, afiş, suluboya, yağlıboya, özgün baskı teknikleriyle resimler yaptı. Neo-Empresyonist
olarak başladığı kariyerine,1906 yılında Puteaux Grubu’nu kurarak devam etti ve baskı resimler
yaptı.1911’de Kübizme katıldı. 1912 yılında Section D’or (Altın Kesim) Grubunu kurarak resimde
oran üzerinde durdu. Kullandığı canlı renkleriyle Orfizmin kurucuları arasında yer alan Jacques
Villon, soyut resim, kübist manzaralar ve baskı resimleriyle Paris’ten Kopenhag, New-York, Boston
ve Washington’a kadar sayısız sergiler açtı. Chevalier de la Legion d’Honneur Ödülü, Lugano
Uluslararası Sergisi’nde Gravür dalında Büyük Ödülü (Grand Prix), Pittsburgh’da Uluslararası
Carnegie Ödülünü, Venedik Bienali Büyük Ödülü’nü kazandı. 1963 yılında ölünceye kadar resim
yaparak, Amerika’da sergilediği eserleri Avrupa resminin tanınmasında New-York’ta etkili oldu.
20.yüzyılda modern baskı resmin babası, kendisinden sonra gelenlere Avangart (öncü), kendi
yaşadığı çağda lider olmuş, ünü dünyaya yayılsa da alçak gönüllü olmayı başarmış, Fransız Resminin
üretken sanatçısıydı. |
tr_TR |
dc.language.iso |
tr |
tr_TR |
dc.publisher |
İstanbul Aydın Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Dergisi |
tr_TR |
dc.subject |
Neo-Empresyonizm |
tr_TR |
dc.subject |
Kübizm |
tr_TR |
dc.subject |
Altın Kesim Grubu |
tr_TR |
dc.subject |
Orfizm |
tr_TR |
dc.subject |
Soyut Resim |
tr_TR |
dc.subject |
Neo-Impresionism |
tr_TR |
dc.subject |
Cubism |
tr_TR |
dc.subject |
Section D’or Group |
tr_TR |
dc.subject |
Orphism |
tr_TR |
dc.subject |
Abstract Painting |
tr_TR |
dc.title |
Modern Resim Sanatında Oranların ve Renklerin Ustası Jacques Villon (Gaston Duchamp) |
tr_TR |
dc.type |
Article |
tr_TR |
dc.description.abstractol |
Jacques Villon (1875-1963) was born in France Damville (France) had a family of artists. He began to
Art education in the first Ecole de Beaux Art, at Cormon’s stüdyo, then studied at the Académie Julian.
He has changed the name of the actual Gaston Duchamp as Jacques Villon. He made pictures with Engravings,
posters, watercolor, oil painting, printmaking. Villon began his career as a Neo-Impressionist.
He founded the Puteaux Group in 1906 and made printing Picture. In 1911 he joined Cubism. He established
the Group Section D’Or (Golden Section) in 1912 and focused on proportions and ratios in
pictures. He was among the founders of Orphism who used the vibrant (vivid, light) colors. He opened
many exhibitions with Abstract. Cubist landscapes and printed paintings images from Paris to New
York, Copenhagen, Boston to Washington. Villon received the Chevalier de la Legion d’Honneur Award,
Grand Prix Award at engraving branches in Carnegie International Award and won the Venice Biennale
Grand Prize also. He painted until his death in 1963 His works exhibited in the United States had influenced
New York to recognation European Painting Art. He was father of Modern Printing in the 20th
century as avant-garde pioneers to come after him (Avan-garde) became the leader of the era. He was
a famous artist all over the world but He has always managed to be humble. He was the official productive
French artist. |
tr_TR |
dc.publisher.issue |
1 |
tr_TR |
dc.publisher.firstpagenumber |
11 |
tr_TR |
dc.publisher.lastpagenumber |
25 |
tr_TR |
dc.identifier.bibliographictag |
Cengiz, Şerife, Kemankaşlı, Nihat, Modern Resim Sanatında Oranların ve Renklerin Ustası Jacques Villon (Gaston Duchamp) (2015), İstanbul Aydın Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Dergisi |
tr_TR |