dc.contributor.author |
Gültekin, Hakan
|
|
dc.date.accessioned |
2019-05-30T10:55:44Z |
|
dc.date.available |
2019-05-30T10:55:44Z |
|
dc.date.issued |
2018 |
|
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/11547/2380 |
|
dc.description.abstract |
Bu çalıĢma, David Hare‘in oyunlarında neoliberalizmin önem durumunu
keĢfetmeyi amaçlar. Herhangi bir edebi üretimin kendinden daha büyük ve
karmaĢık bir sosyal yapıdan ayrı değerlendirilemeyeceği bili nciyle, bu çalıĢma
Hare‘in seçili oyunlarında, yansıttıkları toplumsal yapıları ve 1970‘lerden beri
dünya politika sahnesinde gözle görülür biçimde baskın olan neoliberal
politikaları inceleyerek, diyalektik iliĢkileri gün yüzüne çıkarmayı amaçlar. Bu
çalıĢma, diyalektik metodu kullanarak, oyunlar ve sosyo-politik bağlamları
arasındaki birbirini etkileyen dizgelerin analizine değinir. Bu bağlamda,
çalıĢmanın ardında yatan saik; ekonomik ve sosyal adaletsizliklere
yoğunlaĢarak, David Hare‘in, batı toplumunun ve altında yatan toplumsal
sözleĢmenin temel değerlerini yerle bir eden neoliberalizmi eleĢtirme kanallarını
araĢtırmaktır. Analiz ve tartıĢma bölümlerinde, tez ilk olarak, yeni emperyalizm
gibi politik çeĢitlenmelerine değinerek, Hare‘in neoliberalizmin tarihsel
geliĢimini sahneye taĢımasını tartıĢır. Ġkinci olarak, neoliberalizm Hare‘in
oyunlarında mülksüzleĢtirme ve özelleĢtirme politikalarını betimleyen tematik
bir belirteç olarak incelenir. Sonuç olarak da, kurumların yozlaĢması, serbest
pazar kapitalizmi ve emek hareketinin kinizm içinde bulunması açılarından
tartıĢılır. |
tr_TR |
dc.language.iso |
tr |
tr_TR |
dc.publisher |
ISTANBUL AYDIN UNIVERSITY INSTITUTE OF SOCIAL SCIENCES |
tr_TR |
dc.subject |
David Hare |
tr_TR |
dc.subject |
Neoliberalizm |
tr_TR |
dc.subject |
Tiyatro |
tr_TR |
dc.subject |
Yeni Emperyalizm |
tr_TR |
dc.subject |
Mülksüzleştirme |
tr_TR |
dc.subject |
Özelleştirme |
tr_TR |
dc.subject |
Toplumsal Bütünlük |
tr_TR |
dc.subject |
David Hare |
tr_TR |
dc.subject |
Neoliberalism |
tr_TR |
dc.subject |
Theatre |
tr_TR |
dc.subject |
New Imperialism |
tr_TR |
dc.subject |
Dispossession |
tr_TR |
dc.subject |
Privatization |
tr_TR |
dc.subject |
Social Integrity |
tr_TR |
dc.title |
THE CRITIQUE OF NEOLIBERALISM IN DAVID HARE’S PLAYS |
tr_TR |
dc.type |
Thesis |
tr_TR |
dc.description.abstractol |
This study aims at exploring the significance of neoliberalism in the selected plays
written by David Hare. Acknowledging that any literary production cannot be
examined without considering a bigger and more complex social structure, the study
attempts to find out about the dialectical relationships among Hare‘s selected plays,
the societies which they reflect and the neoliberal policies which have been
perceptibly dominant in the world politics since 1970s. Using dialectical method, this
study deals with the analysis of the interactive arrangements between the plays and
their socio-political context. The impetus behind this study is therefore to investigate
the ways in which David Hare critiques neoliberalism which destroys the
foundational values of the western society and the social consensus lying in its base
by deepening the economic and social injustices. In the parts of analysis and
discussion, the thesis argues that, first; Hare presents the historical development of
the neoliberalism by underlining its current political dimensions such as neoimperialism.
Second, neoliberalism is examined as a thematic marker in Hare‘s plays
implying politics of dispossession and privatisation. Consequently, corruption of
institutions is analysed in terms of legitimacy market capitalism and cynicism of the
labour. |
tr_TR |
dc.publisher.firstpagenumber |
1 |
tr_TR |
dc.publisher.lastpagenumber |
176 |
tr_TR |