DSpace Repository

AĞRI/PATNOS İLÇESİ ÖZELİNDE 12. SINIF ERGENLERDE AYRIŞMA BİREYLEŞME KAPASİTESİ İLE AKRAN ZORBALIĞI SİSTEMİ ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ

Show simple item record

dc.contributor.author Uçar, Gülşah
dc.date.accessioned 2019-05-29T07:00:06Z
dc.date.available 2019-05-29T07:00:06Z
dc.date.issued 2018
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11547/2316
dc.description.abstract Dünyada ve ülkemizde bulunan okullarda akran zorbalığının yaygınlaşması üzerine çeşitli araştırmalar yapılmakta ve çözüm yolları aranmaktadır. Akran zorbalığı, eğitim-öğretim hayatını olumsuz etkileyeceği gibi, kişiliğin üzerinde de travmatik sonuçlar doğurur. Ergenlerin zorbalık sistemindeki statüsü, ayrışma-bireyleşme süreçlerinden hem etkilenir hem de sürecin ergenlikte tekrar sahneye gelen boyutuna olumsuz yansımalarda bulunur. Bu çalışmanın amacı 12. sınıfa devam eden 18 yaşındaki ergenlerin ayrışma-bireyleşme düzeylerini belirleyip, bu düzeyin okullarda yaygın bir sorun olan akran zorbalığı sisteminin zorba ve kurban boyutları ile ilişkisini saptamaktır. Çalışma Ağrı ili, Patnos İlçesinde bulunan 5 değişik tür lisede eğitim-öğretim gören 157’si (%60,4) kız, 103’ü (%39,6) erkek olmak üzere toplam 260, öğrenciyle yürütülmüştür. Katılımcılara, “Ergen Ayrışma-bireyleşme Ölçeği”, “Akran Zorbalığı Belirleme Ölçeği Ergen Formu” ve “Kişisel Bilgi Formu” uygulandı. EABÖ ve AZBÖ’nün SPSS16.0 paket programı ile analizi yapılmıştır. EABÖ formundan alınabilecek minumum puan 31, maksimum puan 155’tir. Katılımcı öğrencilerin ayrışma-bireyleşme bulgularına göre ortalamaları 81,02’dir. Bu sonuç ortalama alınabilecek minumum puanın anlamlı düzeyde üstündedir. Ayrışma-bireyleşme düzeyi bu puan arttıkça azalmaktadır. AZBÖ formuna göre öğrencilerin %62,3’ü zorba davranışlarda bulunarak zorba statüsünde, %89,2’si zorbalığa maruz kalarak kurban statüsünde, %60,4’ü hem zorba hem kurban statüsünde yer almaktadırlar. EABÖ ile AZBÖ arasında korelasyon analizine göre ayrışma-bireyleşme ile kurban olmak arasında güçlü bir ilişki vardır. Bu ilişki ayrışma-bireyleşmenin özellikle reddedilme beklentisi alt boyutuyla tüm kurban olma alt boyutları arasındadır. Ayrıca kurban ve zorba statüsünde yer alan öğrencilerin yer almayanlara göre ayrışma-bireyleşme ortalamaları, ayrışma-bireyleşme aleyhine farklılaşmaktadır. Bu çalışmanın sonuçları, okullarda yaygın bir sorun olan akran zorbalığı sistemi ile ayrışma-bireyleşme süreçlerinin ilişkisini göstermektedir. Bu ilişki, ayrışma-bireyleşme ile ilgili daha çok ve geniş çaplı araştırmalar yapılması gerekliliğini ortaya koymaktadır. tr_TR
dc.language.iso tr tr_TR
dc.publisher İSTANBUL AYDIN ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ tr_TR
dc.subject Ayrışma-bireyleşme tr_TR
dc.subject Akran Zorbalığı tr_TR
dc.subject Ergen tr_TR
dc.subject Separation individualization tr_TR
dc.subject Bullying tr_TR
dc.subject Adolescence tr_TR
dc.title AĞRI/PATNOS İLÇESİ ÖZELİNDE 12. SINIF ERGENLERDE AYRIŞMA BİREYLEŞME KAPASİTESİ İLE AKRAN ZORBALIĞI SİSTEMİ ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ tr_TR
dc.type Thesis tr_TR
dc.description.abstractol In our country and around the wold, there are plenty of researches being conducted on the problem of peer bullying and the ways to solve it. For peer bullying not only has negative effects on the educational life, but also has traumatic effect on the character. The status of adolescents in the bullying system is affected by the process of separation and ındividualization, and has a negative impact on the dimension that appears during the adolescence period. The aim of this study is to designate the Separation and Individualization level of 18 years old adolescents who are in the 12th grade, also to determine the relation of this level and bullying and victim dimensions; which is a common problem of schools' peer bullying system. This study takes place in the province of Patnos, Agri in five different types of high schools. 157 (60,4%) female students, 103 (39,9%) male students. 260 students in total. The survey takers were asked to fill personal ınformation, Adolescent Separation/Individualization scale and peer bullying identification scale adolescence form. EABO and AZBO is analyzed by SPSS16.0. In the EABO form the minimum mark is 31 and the maximum is 155, respectively. The students who have attended this survey got the average of 81,02 as the result of separation ındividualization findings. These results are significantly above the average minimum mark that can be scored. As for the the form, AZBO, the separation ındividualization level is going low when the mark is high. Further, according to the AZBO form, 62,3% of the survey takers have bully status by acting in bully behavior, 89,2% of them are victimized by being exposed to bullying. 60,4% have both bully and victim status. Also, according to EABO and AZBO correlation analysis; there is a strong relation separation individuation and being a victim. This relation is between rejection expectancy, which is a sub dimension of separation individualization, and all the sub dimensions of bullying. tr_TR
dc.publisher.firstpagenumber 1 tr_TR
dc.publisher.lastpagenumber 108 tr_TR


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account