dc.contributor.author |
Musa, Farahnaz
|
|
dc.date.accessioned |
2019-05-23T05:59:40Z |
|
dc.date.available |
2019-05-23T05:59:40Z |
|
dc.date.issued |
2016 |
|
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/11547/2048 |
|
dc.description.abstract |
Değişen dünyamızda etki alanı en büyük gelişmelerden biri olan globalleşme,
şirketleri değişen pazar ve rekabet şartlarına uyum gösterebilmek için yeni çözümler
geliştirmek mecburiyetinde kalmışlardır. Birleşme, işletmelerin çözüm arayışları
neticesi gündeme gelmiş ve özellikle son senelerde yaygınlık kazanmaya başlamış
gelişmelerden biri olmaktadır.
Birleşmeler ve satın almalar finansta yeni bir kavram değildir. Geçen yüzyıl boyunca
çok sıklıkla görülmüşlerdir. Firmalar, değer yaratmak amacıyla birleşme ve satın
alma yapmaktadırlar. Değer yaratmak birleşmelerin ve satın almaların en önemli
yapılma nedenidir. Bu çalışmada Türkiye’de birleşme ve satın almalar Grundig-
Arçelik, Yapı Kredi-Koçbank, Denizbank- Sberbank ve Migros-Tansaş kapsamında
incelenmiştir. Araştırma sonuçlarına göre şirket birleşmelerinin çoğu finansal
sektörde, gıda ve içecek sektöründe görülmüştür. Türkiye’de şirket birleşmelerinin
çoğunluğu yabancı şirketlerle yapılmıştır. Ülkenin ana sanayi dallarını oluşturan ve
bunlara bağlı kuruluşların yabancı yatırımcılar için cazip olduğu tespit edilmiştir. |
tr_TR |
dc.language.iso |
tr |
tr_TR |
dc.publisher |
ISTANBUL AYDIN UNIVERSITY INSTITUTE OF SOCIAL SCIENCES |
tr_TR |
dc.subject |
Şirket birleşmeleri |
tr_TR |
dc.subject |
Şirket satın almaları |
tr_TR |
dc.subject |
Türkiye’de birleşme ve satınalmalar |
tr_TR |
dc.subject |
Türkiye’de banka birleşmeleri |
tr_TR |
dc.subject |
Company mergers |
tr_TR |
dc.subject |
Purchase of company |
tr_TR |
dc.subject |
Mergers and acquisitions in Turkey |
tr_TR |
dc.subject |
Bank mergers in Turkey |
tr_TR |
dc.title |
FINANCIAL ASSESSMENT OF COMPANY MERGERS THE EXAMPLE OF TURKEY |
tr_TR |
dc.type |
Thesis |
tr_TR |
dc.description.abstractol |
In changing environment of today's world, globalization has been one of the biggest
developments. Therefore, companies have had to create new solutions in order to
adapt to changing market and competitive conditions. Merging has become a recent
issue as a result of companies' search for a solution. Merging has been one of the
most common developments especially in recent years.
Mergers and acquisitions are not new concepts in the field of finance. They have
been seen very often over the last century. Companies resort to engage in activities
of merger and acquisitions in order to create value. Creating value is the most
important reason for mergers and acquisitions. In this study, mergers and
acquisitions in Turkey were examined with Grundig-Arcelik, Yapı Kredi-Kocbank,
Denizbank-Sberbank and Migros-Tansas. According to a study, most of these
mergers were seen especially in financial services and food and beverage sectors. It
is seen that a great deal of mergers and acquisitions in Turkey have been performed
by foreign buyers. Holdings having a corner on the country's main industries and
their affiliated companies are seen to be more attractive to foreign investors. |
tr_TR |
dc.publisher.firstpagenumber |
1 |
tr_TR |
dc.publisher.lastpagenumber |
94 |
tr_TR |