DSpace Repository

TÜRK ÂŞIK EDEBİYATI AÇIKLAMALI SÖZLÜĞÜ

Show simple item record

dc.contributor.author Kaçar, Fatma
dc.date.accessioned 2019-05-17T07:07:19Z
dc.date.available 2019-05-17T07:07:19Z
dc.date.issued 2015
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11547/1976
dc.description.abstract Türk halk edebiyatının türleri arasında önemli bir yere sahip olan âşık edebiyatının öneminin büyük olduğu bilinmektedir. Bu nedenle halk edebiyatı teorileri açısından âşık edebiyatının incelenmesi edebiyat ve Türk halk bilimi açısından ciddi bir önem arz etmektedir. Âşık edebiyatı, toplum yapısını gerek mizahi gerekse ciddi bir üslupla betimleyen ve bazen eleştiren, halkına arzularını, duygu ve düşüncelerini epik ve lirik şekilde dile getiren ve bunu yaparken de halkı düşündüren, yol gösteren Türkler'e özgü bir yaratıcılık geleneğidir. Ayrıca, âşık edebiyatı âşıkların meydana getirdiği eserlerin oluşturduğu ve halk edebiyatında yer alan bir kol olarak da tanımlanmaktadır. Âşık edebiyatı, halk diliyle ve hece vezniyle meydana getirilmekle birlikte saz eşliğinde söylenen şiirlerden oluşan geleneksel edebiyatımızın adı olarak da bilinmektedir. Başka bir deyişle, anonim ürünlerin haricinde kalan şiirlerin (koşma, destan, semâî, kalenderî vb.) oluşturduğu tür âşık edebiyatı olarak adlandırılır. Âşık edebiyatının aslı İslamiyet'in kabulünden önceki sözlü edebiyat dönemine dayanmaktadır. Hangi şekilde adlandırılırsa adlandırılsın toplumun istek ve düşüncelerini sazlarıyla sözleriyle dile getiren saz şiiri sanatçıları ve onların ürettikleri insanlık tarihi kadar eskidir. Bu sanatçılar ve yarattıkları, kültürün birer parçası ve aynı zamanda birer taşıyıcısıdır. Türk coğrafyalarında yaratılmış ve varlığını sürdürmüş olan âşık sanatı, Türk coğrafyaları dışında da Ermenistan, Yunanistan gibi birçok coğrafyada da kendisine yaratılma alanı bulmuş ve her coğrafyanın diliyle, kültürüyle, yaşam biçimiyle vs. yaratılıp şekillenmiştir. Her sanatçı yöresinin insanına, içinde bulunduğu duruma göre söz söylemiş ve buna göre enstrümanını seçmiştir. Sazın günah kabul edilip yasaklandığı toplumlarda sazlar susmuş ve yalnızca sözler konuşmuştur. Sanatçılar sadece saz ve söz üstatlığı yapmamış, aynı zamanda hasta iyileştirme, falcılık, büyü ve sihir, din adamı, merasimleri yöneten şahıs, halk kahramanı gibi kimliklere de sahip kişiler olmuşlardır. Bu âşık geleneğinin ve geleneğin yaratıcılarının ne ölçüde geniş bir kapsama sahip olduklarını göstermektedir. Mitolojiden sufizme, kırsal kesimden saraylara, ağıtların okunduğu hanelerden eğlence muhitlerine kadar geniş bir yelpazede yaşayan ve yaşatılan bu gelenek tarihe ve kültüre ışık tutan en güzel miraslarımızdan biridir. Bu çalışmanın temel amacı âşık edebiyatının ne olduğunu anlamaya yardımcı olarak temel kavram ve ilkelerin üzerinde durmak ve konu ile alakalı bir sözlük oluşturmaktır. Dolayısıyla bu çalışmayı okuyan kişinin âşık edebiyatı hakkında detaylı bir bilgiye sahip olması ve konu ile alakalı ilke ve terimleri öğrenmesi amaçlanmaktadır. Çalışmaya başlamadan önce ve çalışmaya başladıktan sonra detaylı araştırmalar yapılarak çalışma oluşturulmuştur. Çalışma konumuzu belirlemeden önce, halk edebiyatının üç farklı kolu olan anonim halk edebiyatı, tekke- tasavvuf edebiyatı ve âşık edebiyatı üzerine Türkiye'de ve komşu coğrafyalarda yapılmış birtakım çalışmaları inceledik. Halk edebiyatı terimlerinin, motiflerinin, temalarının, türlerinin yer aldığı halk edebiyatının genel sözlüğü birçok akademisyenimiz tarafından çalışılmış olmasına karşın, halk edebiyatının alt kolları olan anonim halk edebiyatı, tekke- tasavvuf edebiyatı ve âşık edebiyatının terimleri, motifleri, temaları, türleri üzerine bir sözlük çalışmasının yapılmadığını gördük. Halkın kültürünü eğitici ve eğlendirici bir işlevle, sözlü ve yazılı olarak halka aşılayan ve aktaran âşık edebiyatımızın kendisine has bir sözlüğü olması gerekmektedir. Bu yüzden çalışma konumuzun ''Türk Âşık Edebiyatı Açıklamalı Sözlüğü'' şeklinde olmasına karar verdik. Nitekim böyle bir çalışma Türk edebiyat biliminde ve Türk halk edebiyatı araştırmalarında ayrıca somut bir konu olarak ele alınmamıştır. Çalışmamızda farklı Türk coğrafyalarında ve kısmen de Türkiye'deki bazı yörelerde saz şiiri sanatının türleri, biçimleri, bunların geçmişten günümüze kadar değişik şekilde adlandırılmaları, coğrafyalara göre bu sanatın yaşatılma şekilleri, beslendiği kaynaklar, etkilediği ve etkilendiği alanların (bilim, tarih, müzik, inanç, felsefe vs.) neler olduğuna ve bu alanlarla nasıl bir ilişki içerisinde olduğuna değinilmiştir. Ayrıca, diğer edebi dönemler ile ortak türleri ele alıp, bu türlerin şekil ve muhteva özellikleri, saz şiiri geleneğinin üretildiği ve şekillendiği muhitler ve geleneğin bu muhitlerdeki üretilme şekillerinin neler olduğu üzerinde de durulmuştur. Bu sanatın ilk yaratıcıları, onların özellikleri ve birbirleri ile benzerliklerinin olup olmadığı ve üretilen eserlerin bu yaratıcılar tarafından nasıl icra edildiğine dair hususlar da ele alınmıştır. Bunlara ilaveten, çalışmada geleneğin yaratıcılarının nasıl ve neye göre adlandırıldıkları, adlandırılma yapılırken ortamın, sanatçının becerilerinin, sanatın icra edildiği toplumun bu adlandırma üzerindeki etkisinin olup olmadığı, sanatçıların ve toplumun bu sanata katkılarının neler olduğu da incelenmiştir. Geleneğin toplumun kültür ve yaşantısı üzerindeki etkisi gibi muhtevalar ele alacağımız kavramlarda anlamsal olarak yer edinmiştir. Direkt kavram başlıkları olarak çalışmamızda yer almayan bu muhtevalar, daha önce çalışılmış kitap, dergi, makale vs. kaynaklardan yararlanılarak sözlük çalışmamızda yer edinecektir. Söz kadar sazın da etkili olduğu bu sanatta ele aldığımız kavramlar ile sazlı-sözlü sanatın yanı sıra bu sanatın yaratıcılarının sanatlarını yaratırken bulundukları muhitler, bu muhitlerin yaratıcının sazı ve sözü üzerindeki etkisi, sanatın yaratıldığı dönemin şartları ve toplum üzerindeki sosyo-ekonomik, siyasal, sanatsal kazanımların ve kayıpların Türk âşık edebiyatında ve bizim nazarımızda ehemmiyeti büyüktür. Kavramlarımızda muhteva olarak yer verdiğimiz bu konular saz şiiri sanatının çok eski bir geçmişe sahip olduğuna ve zengin bir kültürel birikimle yaratıldığına bir nebze olsun açıklık getirmektedir. Kavramları açıklarken daha etkili ve açıklayıcı bir anlatım tekniği kullanabilmek ve düşüncelerimizi somutlaştırmak adına saz şiiri sanatının üstatları tarafından yaratılmış mısralara da örnek olarak yer verdik. Farklı kaynaklardan derleyerek çalışmamızda yer verdiğimiz örnekler, bu sanatı hem daha somut bir şekilde ele almamızda hem de üstat sanatçılarımızın üstün kabiliyetlerini geçmişten günümüze taşıyıp, yeniden hatırlatmamız da vesile olacaktır. Ayrıca, bu sayede konunun detaylı bir şekilde anlaşılması amaçlanmaktadır. Çalışmamızda Türkiye'de ve Türk dünyası'nda yayımlanmış birçok dergi, makale, ansiklopedik eser ve akademik tezlerden faydalanılmıştır. Kaynak taraması yapıldıktan sonra, çalışacağımız madde başlıklarımızı belirledik ve kendi yorumumuzla da sözlük çalışmamızı ortaya koyduk. Sayısı binin üzerinde olan bu kavramları ansiklopedik düzene göre kaleme aldık. Açıklayacağımız kavramın ilk harfini karşılayacak harfi sözlük kurallarına uygun olarak büyük harfle ve koyu renkte sayfanın başına ortalayarak yerleştirdik. Kavramlar da yine harf sırasına uygun bir şekilde dizilerek açıklanmıştır. Alt başlıklar genel başlıklar ile anlamsal bütünlük sağlayacak şekilde genel başlıkların içerisine (*) işareti ile gösterilerek yerleştirilmiştir. Benzer anlamları ihtiva eden sözcükler gerekli kavrama atıfta bulunmak amacıyla (bk.) ile gösterilmiştir. Teknik olarak bilimsel araştırma yöntemleri esas alınıp, tanımlayıcı, açıklayıcı, örnekleyici yöntemler kullanılmıştır. Kısmen de kullandığımız yöntemlere istinaden yaptığımız yorumlar çalışmamızda mevcuttur. Kavram açıklamalarını da zengin örneklerle destekleme gayretinde bulunarak çalışmamızı sürdürdük. Çalışmanın tanım-bilgi-yorum-örnek aşamalarında gerekli tanımlar, bilgiler, yorumlar, örnekler verildikten sonra çalışmanın içerik kısmı noktalanıp, çalışma boyunca yararlanılan kaynaklara çalışmanın arkasında yer verilmiştir. Ayrıca çalışmada kullandığımız teknikler ve çalışmanın gerek süreç içerisinde gerekse süreç sonunda bizlere kazandırdıkları ile ilgili naçizane düşüncelerimizin yer aldığı bir sonuç kısmı ile çalışmamızı bütünüyle noktaladık. tr_TR
dc.language.iso tr tr_TR
dc.publisher İSTANBUL AYDIN ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ tr_TR
dc.subject Âşık edebiyatı tr_TR
dc.subject Halk edebiyatı tr_TR
dc.subject Sözlük tr_TR
dc.subject Kavram tr_TR
dc.subject Sanat tr_TR
dc.subject Yaratıcılık tr_TR
dc.subject Gelenek tr_TR
dc.subject Saz şiiri tr_TR
dc.subject Çalışma tr_TR
dc.subject Saz tr_TR
dc.subject Minstrel literature tr_TR
dc.subject Folk literature tr_TR
dc.subject Dictionary tr_TR
dc.subject Terms tr_TR
dc.subject Art tr_TR
dc.subject Creativeness tr_TR
dc.subject Traditions tr_TR
dc.subject Minstrel poem tr_TR
dc.subject Study tr_TR
dc.subject Minstrel tr_TR
dc.title TÜRK ÂŞIK EDEBİYATI AÇIKLAMALI SÖZLÜĞÜ tr_TR
dc.type Thesis tr_TR
dc.description.abstractol It is known that among other Turkish folk literature genres, minstrel literature plays a significant role. For this reason, analysis of minstrel literature is important for literature and Turkish folk science. Minstrel literature is defined as a creative tradition that describes the humor of society with both a humorous and serious tone, depicts the wishes, emotions and thoughts epically and lyrically and also encourages people to think and be guided while doing this. Also, minstrel literature is described as a branch of literature created by lovers in minstrel literature and placed in folk literature. Minstrel literature is formed with colloquial language and syllabic meter and also known as the general name of the traditional literature which consists of poems played with a stringed instrument. In other words, minstrel literature is known as a genre of literature excluded from the rest of anonymous literary works. The roots of minstrel literature go back to the oral literature before the acceptance of Islam. No matter what it is called or how it is described, minstrel literature is as old as the minstrels who depicted the wishes and thoughts of society with a stringed instrument. These artists and their works are a part of the culture and also reflector of the culture. Created in the Turkish geography, minstrel literature was also strengthened in Greece and Armenia and recreated with the language and culture of these countries. Every artist created works and picked instruments in accordance with the society he lived in. However, stringed instruments were banned in some societies and only oral tradition was developed. Artists did not only write poems but also healed patients, read the runes, did magic, acted as a man of the cloth and hero. This shows the extent to which the tradition of minstrel and its creators were effective. Minstrel literature, all in all, is one of the most significant inheritances that ranges from mythology to sufism, from rural lifestyles to palaces and from places where laments were practiced to entertainment places and maintains our culture and enlightens our culture. The primary objective of this study is to help the reader understand what minstrel literature is, what relevant terms and principles are and also create a dictionary in relation to the minstrel literature. Thus, this study aims to teach minstrel literature as well as terms of principles. Before and after beginning the study, extensive research was conducted. Before determining the topic of the study, various studies concerned with folk literature, anonymous folk literature and sufi literature conducted in different countries were examined. Although dictionaries including terms, themes and types of folk literature were examined by various academicians, a dictionary study including terms and themes in anonymous literature, sufi literature and minstrel literature did not exist. Thus, in order to emphasize the importance of minstrel literature, it is required to create a dictionary based on minstrel literature with an educative and entertaining purpose. For this reason, the title of the study was selected as "Explanatory Dictionary of Minstrel Literature." Hence, this kind of study was not studied in Science of Turkish Literature and Turkish Folk Literature. Types and genres of minstrel poem in the Turkish geography and some parts of Turkey, naming these poems differently from past to present, principles of transfer from different geographies, sources, the areas where they were effective (science, history, music, belief, philosophy etc.) and their relation to these areas were examined in this study. Furthermore, common points of minstrel literature with other literary periods, the formal and content features of these genres, places where minstrel literature was developed and the ways how this literature was created in these areas were studied. The first creators of this literature, their features, similarities they shared and how these works were created were also analyzed. In addition to this, how traditions were viewed and named by creators, the skills of creators during the process of naming, the influence of the society in which this art was practiced and the contributions of artists and society to this art were also examined. The effects of tradition on culture and lifestyle are also among other terms that will be studied. Rather than explaining some of the topics and terms mentioned above thoroughly, a superficial explanation of these terms will be included in this study as benefitted from various books, newspapers, articles and sources. As well as terms studied, the places where the creators of this art lived, the effects of these places on oral features of their works, conditions of the period when this art was created, the effects of this art on society, socio-economical, political and artistic advantages and disadvantages for the Turkish minstrel literature are significant. These topics show that minstrel literature has an old history and was created in a rich society and culture. In order to have a more effective and explanatory technique of expression, verses by various minstrel poets were also included in the study. Verses collected from various works help to study the minstrel literature more tangibly and recall the outstanding features of our old master artists. Also, it is aimed to understand the topic more clearly. In the study, various newspapers, articles, academic studies and encyclopaedical works were used. After literature review was completed, titles and subtitles of the study were determined, and dictionary was created. These terms, which are more than one thousand, were put in encyclopaedical order. The first letter of terms explained was written in bold capital letter and placed in the center of the page. Also, terms were explained in alphabetical order. Subtitles were placed under main titles and pointed with (*). Words involving words with similar meaning were shown as (see). As well as using research methods, descriptive, expressive and sampling methods were used in this study. Also, comments referring to the methods used in the study are also available. Furthermore, after necessary information, explanations, comments and examples were provided, contents of the study were completed and references were included at the end of the study. Finally, the study was concluded with the conclusion part where personal thoughts on the techniques used in the study are expressed. tr_TR
dc.publisher.firstpagenumber 1 tr_TR
dc.publisher.lastpagenumber 134 tr_TR


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account