dc.contributor.author |
Bayramoğlu, Aziz
|
|
dc.date.accessioned |
2019-05-13T08:19:54Z |
|
dc.date.available |
2019-05-13T08:19:54Z |
|
dc.date.issued |
2015 |
|
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/11547/1887 |
|
dc.description.abstract |
Yapılan bu çalışmanın amacı “Ortaöğretim Kurumlarında Görevli Öğretmenlerin
Okul Yönetimine Katılım Durumlarının İncelenmesi”dir. Yapılan araştırmada
araştırma yöntemi olarak; karma yöntem kullanılmıştır. Nicel verilerin incelenmesi
amacıyla niceliksel araştırma modellerinden olan tarama modeli uygulanmıştır. Nitel
veriler için ise yapılandırılmış görüşme tekniği kullanılmış ve içerik analiziyle
değerlendirilmiştir.
Araştırmanın evreni İstanbul ilini, örneklemi ise İstanbul Bahçelievler ilçelerinde
bulunan 35 resmî ortaöğretim kurumunda çalışan 74 yönetici ve 401 öğretmeni
kapsamaktadır. Nicel verilerin desteklenmesi amacıyla 10 yönetici ve 10 öğretmenle
ile yapılandırılmış görüşme formu kullanılarak görüşme yapılmıştır.
Araştırmada yönetime katılma düzeyinin belirlenmesi amacıyla kişisel bilgi formu ve
Uyar (2007) tarafından geliştirilen yönetime katılma durumu ölçeği kullanılmıştır.
Ölçeğin genel güvenirliği α=0,915 olarak yüksek derecede güvenilir bulunmuştur.
Araştırma verileri toplandıktan sonra SPSS 21 paket programı ile analiz yapılmıştır.
Niceliksel verilerin karşılaştırılmasında iki grup arasındaki farkı t-testi, ikiden fazla
grup durumunda parametrelerin gruplar arası karşılaştırmalarında Tek yönlü (One
way) ANOVA testi ve farklılığa neden olan grubun tespitinde Tukey Post Hoc testi
kullanılmıştır.
Yapılan araştırma sonucunda, öğretmenlerin okul yönetimine katılım düzeylerinin
ortalamaları incelendiğinde: “Bulunduğu okulda yönetime katılma” ifadesine orta;
“yönetime katılmanın yararına ilişkin görüş” ifadesine yüksek; “katılımı azaltan
etkenler” ifadesine zayıf; “katılımı artırıcı önlemler” ifadesine yüksek; düzeyde
katıldıkları anlaşılmaktadır. Görüldüğü üzere öğretmenlerin örneklem grubunun
bulunduğu bölgede yönetime orta düzey bir katılım sağladıkları görülmüştür.
Araştırmaya katılan öğretmenlerin karşılaştırılmalarına yönelik farklar
incelendiğinde, öğretmenlerin yönetime katılmalarının yararına ilişkin görüş puanları
ortalamalarının unvan, cinsiyet, yaş, branş, mezun olunan okul, meslekî kıdem ve
çalışılan okul türü değişkenlerine göre anlamlı bir farklılık gösterip göstermediğini
belirlemek amacıyla yapılan tek yönlü varyans analizi sonucunda grup ortalamaları
arasındaki fark; unvan, branş, değişkenlerine göre istatistiksel açıdan anlamlı
bulunmuş ancak cinsiyet, yaş, mezun olunan okul, meslekî kıdem çalışılan okul türü
değişkenine göre anlamlı bulunamamıştır.
Demokratik okul kültürünün gelişmesi, okuldaki akademik, sosyal ve sportif
başarının yükseltilmesi; öğretmenlerin iş doyumlarının artırılması ve daha fazla
sorumluluk almaları için okul yönetimine etkili olarak katılmaları sağlanmalıdır |
tr_TR |
dc.language.iso |
tr |
tr_TR |
dc.publisher |
İSTANBUL AYDIN ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ |
tr_TR |
dc.subject |
Yönetim |
tr_TR |
dc.subject |
Katılım |
tr_TR |
dc.subject |
Öğretmen |
tr_TR |
dc.subject |
Yönetici |
tr_TR |
dc.subject |
Okul |
tr_TR |
dc.subject |
Management |
tr_TR |
dc.subject |
Participation |
tr_TR |
dc.subject |
Teacher |
tr_TR |
dc.subject |
Manager |
tr_TR |
dc.subject |
School |
tr_TR |
dc.title |
ORTAÖĞRETİM KURUMLARINDA GÖREVLİ ÖĞRETMENLERİN OKUL YÖNETİMİNE KATILIM DURUMLARININ İNCELENMESİ |
tr_TR |
dc.type |
Thesis |
tr_TR |
dc.description.abstractol |
The aim of this study is to investigate the participation of teachers appointed in
secondary education organisations in school management. Throughout the study,
mixed method has been used as the investigation method. Scanning method, which
is one of the quantitative methods, has been used in order to investigate the
quantitative data. The structured interview technique has been used for the
qualitative data and evaluated with content analysis.
The population covers the city of Istanbul while the sample covers 74 managers and
401 teachers within the neighbourhood of Bahçelievler. In order to support the
quantitative data, an investigation process has been carried out with 10 managers
and 10 teachers by using the structured interview form.
In order to determine the level of participation in school management, personal
information form and the scale of participation in school management which had
been developed by UYAR (2007) have been used. The general reliability of the
scale has been found a=0,915 which is highly reliable.
After the data of the investigation has been collected, it has been analysed by
means of SPSS 21 package. For the comparison of the quantitative data; t-test for
the difference between two groups; One Way Anova test for the intergroup
comparison of the parameters on the condition of more than two groups; and for the
determination of the group that causes discrepancy, Tukey Post Hoc test have been
used.
At the end of the study, when the average of the level of participation of teachers in
school management is investigated; it is seen that the teachers approve of the
sentence of “Participation in the management within the school they work” as
medium; “The opinion regarding the beneficiancy of participation in management” as
high, “The factors that lower the participation” as low and “The measures that
increase the participation” as high. As it is seen, within the area of the sample group,
teachers provide a medium level of participation in the management.
When the differences regarding the comparison of teachers that take place in the
study have been investigated; as the result of the one-way analysis of variance that
has been carried out in order to determine whether or not the teachers’ opinion
points vary significantly according to the title factor of parameters; the difference
among the group averages has been found statistically significant. However, no
significant difference has been found according to the parameters of gender and the
university the teachers graduated from.
Teachers should be provided with efficient participation in school management in
order to develop democratic school culture, increase the academic, social and
sportive success in school, increase their work satisfaction and take more
responsibilities. |
tr_TR |
dc.publisher.firstpagenumber |
1 |
tr_TR |
dc.publisher.lastpagenumber |
165 |
tr_TR |