DSpace Repository

OKUL YÖNETİCİLERİNİN ÇATIŞMA YÖNETİMİ STİLLERİNİN ÖĞRETMENLERİN STRES DÜZEYLERİYLE İLİŞKİSİNİN İNCELENMESİ: İSTANBUL İLİ GAZİOSMANPAŞA İLÇESİ ÖRNEĞİ

Show simple item record

dc.contributor.author Atay, Aylin
dc.date.accessioned 2019-05-11T12:50:44Z
dc.date.available 2019-05-11T12:50:44Z
dc.date.issued 2014
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11547/1853
dc.description.abstract Bu araştırmanın amacı öğretmenlerin, okul yöneticilerinin uyguladığı çatışma yönetimi stillerine dönük algıları ile öğretmenlerin stres algılarının ilişkisini araştırmaktır. Aynı zamanda bu çalışmada öğretmenlerin, okul yöneticilerinin uyguladığı çatışma yönetimi stillerine dönük algıları ile öğretmenlerin stres algıları, öğretmenlerin çeşitli demografik özelliklerine göre karşılaştırılmıştır. İstanbul-Gaziosmanpaşa ilçesinde, 2013-2014 Eğitim-Öğretim yılı, ilk ve ortaokullarında görev yapan 300 öğretmene “Örgütsel Çatışma Envanteri” ve Demografik Bilgi Formu uygulanmıştır. Araştırmada elde edilen veriler SPSS-15 bilgisayar istatistik paket programıyla analiz edilmiştir. Araştırmanın sonucunda, öğretmenlerin algılarına göre okul yöneticilerinin en çok tümleştirme çatışma yönetim stilini, daha sonra sırasıyla uzlaşma, ödün verme, kaçınma ve en az da hükmetme çatışma yönetim stilini kullandığı bulunmuştur. Erkek öğretmenlerin kadın öğretmenlere göre, okul yöneticilerinin tümleştirme, ödün verme, kaçınma ve uzlaşma çatışma yöntemini daha fazla kullandığını düşündükleri tespit edilmiştir. Kadın öğretmenler ise erkek öğretmenlere göre, okul yöneticilerinin hükmetme çatışma yönetimini daha fazla kullandığını düşünmektedirler. Kadın öğretmenler erkek öğretmenlere göre okul yöneticilerinin kullandığı tüm çatışma yönetim stillerinin kendileri üzerinde daha çok stres yarattığını düşünmektedirler. Öğretmenlerin algılarına göre okul yöneticilerinin sergilediği hükmetme çatışma yönetim stilinin öğretmenler üzerinde oluşturduğu stres düzeyi ilkokul öğretmenlerinde ortaokul öğretmenlerine göre daha fazla bulunmuştur. Hükmetme çatışma stilini daha çok sergileyen okul yöneticileriyle çalışan öğretmenlerin ise çok yüksek stres düzeyine sahip olduğu tespit edilmiştir. tr_TR
dc.language.iso tr tr_TR
dc.publisher İSTANBUL AYDIN ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ tr_TR
dc.subject Çatışma yönetimi tr_TR
dc.subject Stres tr_TR
dc.subject Okul müdürleri tr_TR
dc.subject İlk ve ortaokul öğretmenleri tr_TR
dc.subject Conflict management tr_TR
dc.subject Stress tr_TR
dc.subject School directors tr_TR
dc.subject Primary and secondary school teachers tr_TR
dc.title OKUL YÖNETİCİLERİNİN ÇATIŞMA YÖNETİMİ STİLLERİNİN ÖĞRETMENLERİN STRES DÜZEYLERİYLE İLİŞKİSİNİN İNCELENMESİ: İSTANBUL İLİ GAZİOSMANPAŞA İLÇESİ ÖRNEĞİ tr_TR
dc.type Thesis tr_TR
dc.description.abstractol The main purpose of this study was to investigate the relationship between the perceived conflict management styles that the school directors applied and the stress levels that the teachers experienced. In addition, the perceived conflict management styles that the school directors practiced and the stress levels that the teachers experienced were compared according to the teachers’ various demographic features. In 2013-2014 academic year, an “Organizational Conflict Inventory” and ‘Demographic Information Form’ were applied to 300 teachers working at primary and secondary schools in İstanbul at Gaziosmanpaşa district. The data was analyzed by using SPSS-15 Computer Statistics program. The results revealed that integration conflict management style was used mostly and compromise, avoidance, appeasement and commanding styles were used respectively by the school directors according to the teachers’ perception. It was also found that the school directors carried out integration, appeasement, avoidance and compromise conflict strategies mostly on female teachers according to male teachers. On the other hand, female teachers think that the school directors carried out domination and conflict strategies. Furthermore, compared to male teachers, female teachers think that all the conflict strategies that school directors apply make more stress on their behaviors. It was also found that the directors’ performed adjudication and dispute management styles that the teachers perceived lead high stress levels on primary school teachers more than secondary school teachers. The teachers who work with the school directors that apply dominated styles according to their perception would have high stress levels. tr_TR
dc.publisher.firstpagenumber 1 tr_TR
dc.publisher.lastpagenumber 121 tr_TR


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account