Abstract:
Çalısmada, öğrencilerin matematik kaygı düzeyleri “Matematik Kaygı Ölçeği”
(Elçin, 2015) kullanılarak tespit edilmistir. Öğrencilerin problem çözme becerilerini
tespit etmek için “Problem Çözme Envanteri” kullanılmıstır. Arastırmanın örneklemi,
2013-2014 Eğitim-Öğretim yılı içinde Đstanbul Anadolu yakasındaki Tuzla ve Pendik
Đlçelerinde bulunan altı devlet lisesinden (Tuzla Anadolu Lisesi, Behiye-Nevhiz
Anadolu Lisesi, Tuzla Endüstri ve Meslek lisesi, Denizcilik Meslek Lisesi, Đmam Hatip
Lisesi, Pendik Anadolu Lisesi) lise 1., 2., 3. ve 4. sınıf öğrencilerinden toplam 631
kisiden olusmaktadır.
Arastırma verileri; SPSS for Windows 15.0 istatistik paket programıyla analiz
edilmis olup, değiskenlerden normal dağılım gösteren ikili grupların karsılastırılmasında
bağımsız gruplar t testi, normal dağılım gösteren ikiden fazla grup karsılastırılmalarında
tek yönlü varyans analizi (Anova) kullanılmıstır. Arastırmanın bulgularına göre;
problem çözme becerileri alt boyut puanlarının tamamı matematik kaygısındaki toplam
varyansın yaklasık % 20 sini açıklamaktadır. Problem çözme becerileri alt boyutlarının matematik kaygısını yordamadaki göreli önem sırası; kaçınan, aceleci, düsünen, kendine
güven, planlı olduğu görülmektedir. Regresyon katsayılarının anlamlılığına iliskin t-testi
sonuçları incelendiğinde; sadece aceleci, düsünen, kaçınan ve kendine güven problem
çözme alt boyutlarının matematik kaygısı üzerinde anlamlı bir yordayıcı olduğu
görülmektedir.
Arastırmanın diğer bulguları literatür ısığında tartısılarak yorumlanmıs ve ileride
yapılacak arastırmalara yönelik önerilerde bulunulmustur.